iran flag

دستورات پیامکی ردیاب تلتونیکا؛ فرمان‌هایی برای مدیریت ردیاب

امتیاز دهید

تلتونیکا؛ یکی از بهترین برندهای فعال در زمینه ساخت ردیاب هوشمند

تلتونیکا یکی از بهترین برندهای فعال در زمینه ساخت ردیاب‌های هوشمند است. این برند که در کشور لیتوانی قرار دارد، توانسته است در این زمینه تمام بازار را از آن خود کند. به لطف سابقه 20 ساله خود، برند تلتونیکا به خوبی می‌داند که کاربرد یک ردیاب چیست و چگونه می‌توان به راحتی با این ردیاب ارتباط گرفت. به همین خاطر است که امروزه می‌توان تلتونیکا را در رده بهترین برندهای تولیدکننده GPS ترکرهای هوشمند قرار داد.

مزایای سامانه پیامکی ردیاب تلتونیکا

بزرگترین مزیت استفاده از سامانه پیامکی محصولات ردیاب تلتونیکا حذف محدودیت زمان و مکان برای اطلاع و آگاهی یافتن از شرایط وسایل نقلیه است. بررسی مسیر اطلاعات ارسالی از ابتدای چرخه حرکت اطلاعات،به این ترتیب است؛ ابتدا ردیاب نصب شده روی وسیله نقلیه، اطلاعات خاصی را دریافت کرده و آن را از طریق شبکه اینترنت به مرکز داده منتقل می‌کند. پس از ثبت اطلاعات در مرکز داده، کاربر از طریق ورود به آدرس مورد نظر می‌تواند وضعیت را مشاهده نماید. در این حالت اولاً کاربر باید تحت پوشش شبکه اینترنت باشد، دوماً باید برای دیدن شرایط وسیله نقلیه روبروی یک صفحه مانیتور قرار گیرد و اوضاع را بررسی کند؛ یعنی وقت خود را به دیدن شرایط و بررسی آن اختصاص دهد. مزیت بزرگ استفاده از شبکه پیامکی تلتونیکا این است که اولاً نیازی نیست که کاربر حتماً تحت پوشش کامل شبکه اینترنت باشد و فقط کافی است که گوشی تلفن همراه او تحت پوشش آنتن مخابراتی بوده که بتواند پیامک را ارسال و دریافت نماید و از طرفی می‌تواند در حال که مشغول به کار دیگری است و یا در یک جلسه کاری حضور دارد، شرایط مورد نظر را تحت پایش قرار دهد و یا چنانچه شرایط بحرانی را قبلاً در سامانه پیامکی پیش‌بینی کرده باشد، در هر ساعت از شبانه روز و در صورت وقوع شرایط مورد نظر، پیامک هشدار را از سامانه دریافت نماید.

مزایای استفاده از پیامک برای دسترسی به ردیاب تلتونیکا

یک کاربرد تنها در دو زمان برای اتصال به ردیاب هوشمند خود اقدام می‌کند، اولین موقعیت برای اطلاع از وضعیت و موقعیت مکانی ردیاب و دومی، برای دسترسی به تنظیمات دستگاه است. امروزه، در مدل‌های مختلف ردیاب‌های تلتونیکا می‌توانید با کمک دستورات پیامکی، به این دو مورد دسترسی کامل داشته باشید و ردیاب خود را کنترل کنید.حالا اگر به عنوان مثال وسایل نقلیه تحت کنترل مثلاً ۱۰ عدد باشد، چنانچه برای چک کردن شرایط هر کدام از آنها به ۵ تا ۶ دقیقه وقت نیاز باشد تا مثلاً مسیر حرکت آنها را بررسی نموده و از نحوه رانندگی و میزان سرعت و مسافت پیموده شده مطلع گردد، بیش از یک ساعت از زمان کاری کنترل کننده را خواهد گرفت. اما با دریافت این اطلاعات از طریق پیامک، می‌توان در زمانی بسیار کوتاه اطلاعاتی که در حالت قبل برای بررسی آنها بیش از یک ساعت وقت را صرف کرده بود، اکنون در مدت زمان بسیار کوتاهی در حد خواندن ۵ پیامک، به همان اطلاعات دست یابد. می‌توان گفت استفاده از شبکه پیامکی ردیاب تلتونیکا یک بازی دو سربرد برای کاربر محسوب می‌شود. از یک طرف کنترل بسیار دقیق‌تری بر عملکرد ناوگان تحت نظارت دارد و می‌تواند یک خطای کوچک مثلاً خروج از مسیر تعیین شده را در هر ساعتی از شبانه روز و هر چقدر کوتاه که اتفاق بیفتد، سریعا مشاهده نماید و از طرفی این پایش و مراقبت، وقت و زمان زیادی از او نخواهد گرفت و نیازی نیست که در طول زمان انجام عملیات جابجایی وسایل نقلیه، هر کدام از وسایل را به شکل مستقیم یا حتی تصادفی، کنترل نماید.

مطلع شدن از موقعیت ردیاب

مهم‌ترین کاربرد دستورات پیامکی ردیاب تلتونیکا به اطلاع از موقعیت ردیاب مربوط می‌شود. با کمک دستوراتی که این ردیاب هوشمند دارد، شما می‌توانید به مختصات دقیق آن و سابقه موقعیت‌های مکانی قبلی دسترسی کامل داشته باشید.بدون شک با گسترده‌تر شدن فرهنگ استفاده از ردیاب‌ها، انقلابی در سیستم کنترل ناوگان حمل و نقل رخ خواهد داد، این انقلاب نتیجه کنترل دقیق‌تر اعضای ناوگان در مدت زمان کوتاه‌تر و با نیروی انسانی کمتر خواهد بود. اثرات کنترل دقیق‌تر نیز در دراز مدت در کاهش هزینه‌های حمل و نقل شامل کاهش هزینه سوخت و مواد و قطعات مصرفی ماشین آلات و حتی در خصوص کمک به نگهداری محیط زیست با کاهش مصرف سوخت‌های آلاینده نشان خواهد داد.

دسترسی به تنظیمات ردیاب با کمک پیامک

برای دسترسی به تنظیمات ردیاب هوشمند تلتونیکا الزاما نباید این دستگاه کنار شما باشد و به صورت دستی وارد تنظیمات آن شوید یا ردیاب را به کامپیوتر متصل کنید. برای این منظور، تنها کافی است از طریق دستوراتی که برای ورود به تنظیمات این ردیاب در نظر گرفته شده‌اند، وارد تنظیمات شوید و تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید.

دستورات پیامکی ردیاب تلتونیکا را بشناسید

به طور کلی، 10 مدل دستورات پیامکی ردیاب تلتونیکا وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید. از جمله این دستورات می‌توان به getinfo، getver، getstatus، getgps، getio، ggps، readio#، cpureset، countrecs و deleterecords اشاره کرد که در ادامه با مهم‌ترین‌های آن‌ها آشنا خواهیم شد.

دستورات پیامکی ردیاب تلتونیکا

دستور ggps؛ یکی از مهم‌ترین دستورات پیامکی ردیاب تلتونیکا

از جمله مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دستورات پیامکی ردیاب تلتونیکا می‌توان به ggps اشاره کرد. این دستور برای دریافت موقعیت مکانی کنونی ردیاب استفاده می‌شود. در دو صورت شما می‌توانید از این دستور استفاده کنید: زمانی که ردیاب به شما از طریق نرم‌افزار پاسخی نمی‌دهد یا اینکه اصلا به نرم‌افزار مکان‌یابی آن دسترسی ندارید.

در پاسخ به دستور ggps، ردیاب برای شما 5 عبارت را ارسال می‌کند، عبارت D به معنای آخرین زمان دریافت مکان، T به معنای ساعت آخرین زمان دریافت مکان، S به معنای سرعت حقیقی، C به معنای آخرین طول و عرض جغرافیایی دریافت شده از ماهواره‌ها و URL برای نشان دادن موقعیت روی گوگل‌مپ است. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله “طول و عرض جغرافیایی چیست؟” را مطالعه کنید.

دستور Getver در ردیاب تلتونیکا

از جمله دیگر دستورات کاربردی در ردیاب تلتونیکا می‌توان به getver اشاره کرد که با ارسال آن، اطلاعاتی مانند ورژن دستگاه، نسخه ماژول جی پی اس، نسخه مربوط به سخت‌افزار ردیاب، نسخه مربوط به تغییرات سخت‌افزار ردیاب، شناسه IMEI، زمان راه‌اندازی ردیاب، زمان روشن بودن ردیاب تا این لحظه، مک آدرس و ورژن بلوتوث ردیاب اشاره کرد.

دستور Getstatus

دستور getstatus را می‌توان در لیست مهم‌ترین دستورات پیامکی ردیاب تلتونیکا قرار داد که می‌تواند وضعیت ردیاب را برای شما نمایش دهد. به این صورت که با ارسال این دستور، وضعیت ارسال ردیاب به سرور، اتصال به اینترنت، وضعیت تماس، وضعیت سیم‌کارت، شناسه اپراتور، کیفیت سیگنال GSM، حافظه ذخیره‌سازی پیامک و کد پارامتری GSM برای شما ارسال خواهد شد.

طبقه‌بندی فرمان‌های پیامکی:

کلیه فرمان‌های فعال در سامانه پیامکی تلتونیکا به ۵ گروه تقسیم شده‌اند:
۱. فرمان‌های عمومی
۲. فرمان‌های وابسته به مدل ردیاب
۳. فرمان‌های وابسته به دانگل بلوتوث
۴. فرمان‌های وابسته به دانگل OBD
۵. فرمان‌های وابسته به مرکز کن باس CAN BUS

۱. فرمان‌های عمومی:

این فرمان‌ها یا دستورات پیامکی شامل دستوراتی است که در تمامی ردیاب‌ها مشترک هستند و در مورد اطلاعات مشترک بین کلیه ردیاب‌ها و وسایل نقلیه، اطلاعاتی یا دستوراتی را رد و بدل می‌کنند. چند نمونه از این کدهای پیامکی را جهت آشنایی در قسمت زیر می‌بینید. توجه داشته باشید که این کدها به ردیاب دستور می‌دهند که اطلاعات خاصی را که مورد نظر کاربر است در پاسخ به شماره کاربران ارسال نمایند

get info: ارسال اطلاعات سیستم تحت کنترل به وقت راه‌اندازی اولیه

get ver: اطلاعات مربوط به چگونگی اتصال به شبکه اینترنت و مشخصات ابزار استفاده شده مانند کد IMBI فرمور مودم مک آدرس و از این قبیل

get status: ارسال اطلاعات مختص مودم

get gps: ارسال مختصات جی پی اس و زمان

get io: بازخوانی ورودی آنالوگ/ ورودی و خروجی دیجیتال

ggps: تبدیل اطلاعات جی‌پی‌اس به لینک گوگل مپ (تطبیق مختصات جی پی اس روی نقشه گوگل و ارسال لینک لوکیشن)

cpureset: ریستارت کردن ردیاب

getparam#: ارسال پارامتر مشخص شده از طریق پیامک

setparam#:#
(تغییر یک پارامتر) از مقدار …  # اولیه به مقدار جدید

flush #,#,#,#,#,#,#,
با این فرمان تعداد ۷ پارامتر مربوط به اطلاعات اتصال به شبکه و رمز اتصال و Ip و … را به یک سرور جدید در مرکز ثبت داده منتقل می‌کنیم.

فراموشی یک پارامتر ثبت شده countre cs

پاک کردن اطلاعات موجود روی SD کارت delete records

تعیین و تعریف دو پارامتر با
set dig out ##y1 y2

خروجی به شکل دیجیتال و تعیین حد زمانی y1 و y2 برای آنها (Time out)

ارسال وضعیت باتری   battery

ری استارت کردن دستگاه در مواقعی که به دلیل بروز خطای کارکرد متوقف شده است wdlog

بارگذاری اطلاعات پیش فرض و اولیه defaultcfg

باز تعریف کلید یا پارامتر جدید یا تغییر کارکرد یک کلید (کلمه کلیدی)      ##setkg

پاک کردن یک کلمه کلیدی (حذف کارکرد یک عبارت تعیین شده از قبل بدون تعریف جدید) #delkey

بازگرداندن و خواندن اطلاعات جعبه سیاه ردیاب (دستیابی به آخرین اطلاعات ثبت شده در جعبه سیاه بیش از غیر فعال شدن)
bbread

فرمت شدن کارت حافظه SD card
sdformat

2. فرمان‌های وابسته به شکل یا مدل ردیاب

Commands related to features
fc – reset
صفر کردن مقدار مصرف سوخت
ریست کردن مصرف سوخت

Twingreact
تعیین شروع بازه زمانی یدک کشی

auto_calibrate:  set
تعیین و ثبت موقعیت وسیله نقلیه وقتی با سرعت بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت برای بیش از ۵ ثانیه شتاب می‌گیرد و به سرعتش افزوده می‌شود.

auto-calibration: get
بازگشت به محدوده‌ای که سرعت و شتاب وسیله نقلیه تحت نظارت بوده است.

odoset#
تعیین مقدار جدید (حد) برای مسافت سنج

odoget

نشان دادن مقدار فعلی مسافت سنج

۳. فرمان‌های وابسته به دانگل بلوتوث

Commands related to Blue-tooth

btget list#

بازگشت به لیست اولیه انتخاب‌های بلوتوث

#. 0 discovered تحت پوشش امواج بلوتوث

1 paired جفت شدن دانگل با وسیله

2 connected اتصال دانگل با وسیله دارای بلوتوث مانند گوشی

btscan
آغاز جستجو جهت پیدا کردن وسیله دارای بلوتوث (فرمان جستجو)

btvisible #
مرئی شدن (یا قابل دیدن) بلوتوث
ردیاب برای مدت مشخص. زمان مرئی شدن بلوتوث به شکل عدد به جای # وارد می‌شود ۱ تا ۲۵۵ ثانیه
btrelease#
قطع شدن ارتباط ردیاب با دستگاه دارای بلوتوث- اگر به جای# عددی بین 1 تا 255 ثانیه و قرار گیرد، بعد از همان مدت قطع می‌گردد.

btunpair#
فرمان اتمام زمان جفت شدن دانگل بلوتوث ردیاب و وسیله دارای بلوتوث. اگر به جای# ؟ آدرس خاصی قرار گیرد، فقط از جفت شدن با همان دستگاه خارج می‌شود؛ ولی اگر هیچ پارامتری بعد از حروف قرار نگیرد، از حالت جفت شدن با کلیه دستگاه‌ها خارج می‌گردد.

۴. فرمان‌های وابسته به پورت OBD

commands related to OBD
* توجه کنید که OBD نام یک پورت خروجی از سیستم کنترل الکترونیکی خودرو است که با اتصال کابل یا دانگل مخصوص یا اسکنر به آن می‌توان به اطلاعات حافظه داخلی واحد کنترل الکترونیکی ECU خودرو دست یافت. در اغلب خودروها این پورت زیر قسمت داشبورد قرار دارد.
دانگل OBD یک قطعه با فیش خروجی OBD است که از طریق اتصال به فیش زیر داشبورد خودرو، اطلاعات موجود در واحد کنترل الکترونیکی خودرو را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

obdinfo: فرمان می‌دهد که در صورت اتصال دانگل OBD کلیه اطلاعات موجود از طریق بلوتوث در دسترس قرار گیرد.

fault codes: فرمان انتقال کلیه کدهای ذخیره شده در حافظه واحد کنترل الکترونیک از طریق دانگل بلوتوث

cleardtc:فرمان پاک شدن کلیه کدهای خطای موجود در حافظه واحد کنترل الکترونیک

get vin: فرمان اعلام شماره اختصاصی خودرو (شماره شاسی) به محض اتصال دانگل OBD (از طریق بلوتوث)

* هر مشکل یا خرابی event یک حادثه در حافظه کنترل الکترونیکی خودرو ثبت می‌گردد و بعد از رفع مشکل و خرابی هم در اغلب موارد این خطا در حافظه باقی می‌ماند. به همین دلیل بعد از رفع مشکل باید به شکل دستی و با این فرمان کد خطای موجود در حافظه را پاک نمود تا در خوانش بعدی کدهای خطا کاربر را به اشتباه نیندازد.

۵. کدهای وابسته به CAN BUS

Commands related to LV_CAN200/All_CANSOO

CAN BUS چیست؟

کن باس، به طور خلاصه، ترمینال اطلاعاتی است که در خودروها برای یکپارچه سازی اطلاعات و کاهش سیم کشی استفاده می‌شود. در خودروهای جدید، برای هر بخش از یک سیستم کنترل الکترونیکی جداگانه استفاده شده است. مثلاً موتور یک سیستم کنترل دارد که بر اساس پارامترهای دریافتی از قسمت‌های مختلف موتور، در حال انجام وظیفه و صدور فرمان‌های لازم است. گیربکس خودرو (گیربکس‌های اتوماتیک) نیز دارای واحد کنترل الکترونیکی مختص به خود می‌باشد؛ سیستم ترمزهای خودرو ABS نیز دارای سیستم کنترل الکترونیکی هستند. همچنین سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS. این سیستم‌ها همگی دارای خروجی‌ها و اطلاعاتی هستند که باید در یک مرکز اطلاعاتی دریافت شده، در واقع اولویت بندی شوند و سپس  بر اساس اهمیت هر کدام، فرمان‌های لازم صادر گردد. در واقع این مرکز اطلاعاتی در وسایل نقلیه خودروها کن باس CAN BUS نامیده می‌شود که CAN مخفف controller Area Network  می‌باشد و در واقع محلی برای تبادل اطلاعات میکروکنترلرهای یک مجموعه است.
کن باس، در سال۱۹۸۳ توسط شرکت بوش آلمان اختراع و در سال ۱۹۸۶ در انجمن مهندسین خودرو آمریکا SAE در دیترویت میشیگان آمریکا رونمایی و معرفی شد. مرسدس بنز w140 ، اولین خودرویی است که از سیستم CAN BUS در سیم کشی آن استفاده شده بود. شرکت‌های اینتل و فیلیپس را نیز می‌توان نخستین تولید کننده‌های CAN BUS دانست. مطابق آنچه گفته شد کن باس مکان تجمع اطلاعات در خودروها و وسایل نقلیه است و کلیه میکروکنترلرهای زیر مجموعه، اطلاعات کسب شده را به این مرکز داده گسیل می‌‌دارند.

شرکت تلتونیکا دو نمونه دانگل اتصال به کن باس وسایل نقلیه طراحی و تولید نموده است که CAN200 و CAN 300 نام دارند. با اضافه کردن این دانگل به وسیله نقلیه می‌توان به کلیه اطلاعات موجود در CAN وسیله نقلیه دست پیدا کرد. قابل ذکر است که این دانگل شکل جدا از ردیاب جی پی اس روی خودرو خریداری و نصب می‌گردد. این دانگل نیز مانند سایر ردیاب‌های جی پی اس شرکت تلتونیکا امکان ارتباط از طریق پیامک را با کاربر داراست.

بررسی دستورات پیامکی دودانگل CAN200 و CAN300  

تعیین یک شماره سه رقمی به جای # به عنوان #Ivcansetprog
کد برنامه Lv-CAN200/Au-CAN300
برای اتصال به ردیاب FMB1XY
با جایگذاری 0 یا 1 به جای # #Ivcansimpletacho
آغاز به کار تاکومتر را صادر کرد.
* تاکو یا سیمپل تاکو یا تاکومتر وسیله‌ای است که چنانچه فعال گردد، مسافت طی شده، سرعت و زمان حرکت را ثبت خواهد کرد.
با این فرمان اطلاعات مربوط به دانگل Ivcanget info
All-CAN300/LV_ CAN200
به شکل پیامک ارسال می‌گردد.
با این فرمان می‌توان پارامترهای مختلفی را که تاکنون اندازه‌گیری شده، صفر کرد.
Ivcanclear#، به جای# می‌توان 0، 1 یا 2 قرار گیرد.
چنانچه به جای # عدد 0 قرار گیرد، با ارسال پیامک، مدت زمان کارکرد موتور صفر خواهد شد.

مقدار مصرف سوخت 1
میزان مسافت پیموده شده 2
all can mode
با این پیامک دانگل AllCAN300 فعال خواهد شد.

Ivcanmode LV-CAN200 با این فرمان، دانگل فعال خواهد شد
Ivcanfaultcodes
با صدور این فرمان، لیست کدهای خطای ذخیره شده مرکز کنترل الکترونیکی وسیله نقلیه برای کاربر ارسال خواهد شد‌.

نکته‌ای مهم در ارسال دستورات پیامکی به ردیاب تلتونیکا

اگر می‌خواهید از طریق پیامک به ردیاب هوشمند تلتونیکا خود متصل شوید، باید در نظر داشته باشید که ارسال پیامک به این ردیاب اصول خاصی دارد که باید حتما آن‌ها را رعایت کنید. از جمله این اصول می‌توان به وارد کردن صحیح رمز و نام کاربری اشاره کرد.

اتصال به ردیاب تلتونیکا تنها با وارد کردن رمز عبور و نام کاربری امکان‌پذیر است. در نتیجه، باید دقیقا رمز عبور و نام کاربری را همان‌طور که برای ردیاب تنظیم کرده‌اید، وارد کنید. در غیر این صورت، امکان اتصال به آن را نخواهید داشت.

یوفایندر؛ مرجع خرید انواع ردیاب‌های هوشمند

به طور کلی، بیش از 10 دستور پیامکی برای ردیاب تلتونیکا وجود دارد. اما دو الی سه مورد از آن‌ها کاربرد بیشتری دارند. توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید این دستورات را به صورت کامل یاد بگیرید، به دفترچه راهنمای ردیاب خود مراجعه کنید. همچنین اگر نیاز به خرید این ردیاب دارید، ما در مجموعه یوفایندر می‌توانیم راهنمای شما باشیم. 

خرید ردیاب خودرو از یوفایندر

2 نظر برای "دستورات پیامکی ردیاب تلتونیکا؛ فرمان‌هایی برای مدیریت ردیاب"

  1. حسین کاظمی گفت:

    سلام،من دوساله ردیاب تلتونیکا از شرکت فاتحان تهیه کردم و بروی خودرو نصب کردم،
    ولی احساس میکنم شرکت شما خدمات پس از فروش بهتری و توضیحات بهتری ارائه میکنه در مورد محصولات
    اگه من بخوام از زیر نظر شرکت فاتحان خارج بشم و بیام تحت نظارت شرکت یوفایندر چه عملیاتی باید انجام بدم لطفا راهنمایی کنید
    سپاسگذارم

    1. سلام و عرض احترام
      وقت بخیر
      نظر لطف شما است
      با کارشناسان ما تماس بگیرید شما را راهنمایی می کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

در مورد سیستم مدیریت ناوگان سوالی دارید؟ روی ما حساب کنید!

تماس با یوفایندر