iran flag

راهکارها و روش های کاربردی کاهش سرقت سوخت

امتیاز دهید

صرفه‌جویی در هزینه‌ها با استفاده از راهکارهای کاهش سرقت سوخت: برای هر ناوگان حمل‌ونقل، هزینه سوخت بخش قابل توجهی از هزینه‌‌ها را تشکیل می‌دهد. به‌همین دلیل مدیران ناوگان‌های حمل‌ونقل و نیز مدیران کسب‌وکار از راهکارهای برای نظارت بیشتر بر شرایط مصرف سوخت در ناوگان استفاده می‌کنند. با این حال سرقت سوخت نیز یک معضل دیگر است که هزینه‌های اضافی را برای سازمان ایجاد می‌کند. بنابراین در این مطلب با برخی از راهکارهای کاهش سرقت سوخت آشنا می‌شویم.

روش‌های کارامد کاهش سرقت سوخت در ناوگان

سرقت سوخت و فروش غیرمجاز آن می‌تواند بیش از آنچه تصور می‌کنید به کسب‌وکار شما آسیب برساند. از این‌رو، برای اینکه رانندگان صداقت خود را حفظ کنند و هزینه‌های عملیاتی را نیز به حداقل برسانند، لازم است ناوگان یک طرح برای به حداقل رساندن میزان سرقت اجرا کند و سیستمی تدارک ببیند که تلفات مربوط به این هزینه عملیاتی عمده را تا حد امکان کاهش دهد. اجازه بدهید به مرور مراحلی بپردازیم که ناوگان شما می‌تواند برای کاهش سرقت سوخت آنها را طی کند. در ادامه نشان خواهیم داد که استفاده از نرم‌افزار مدیریت ناوگان نیز می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

آموزش به رانندگان در مورد تهدیدات سارقان سوخت

با رانندگان خود در مورد تهدیدات سرقت سوخت صحبت کنید؛ چرا که آنها باید بدانند این مساله بر سودآوری ناوگان و همینطور امنیت شغلی آنها تاثیرگذار است. برای آنها توضیح دهید که شرکت چه سیستم‌هایی پیاده‌سازی کرده تا خودروهای این ناوگان در نظر سارقان سوخت، اهداف جذابی نباشند. از همین فرصت استفاده کنید و موارد بنیادین درباره امنیت وسایل نقلیه را به آنها یادآوری کنید؛ مواردی همچون نحوه پارک کردن وسایل نقلیه در هنگام شب و نیز اطمینان از قفل بودن باک سوخت و وجود درپوش باک.

سارقان سوخت ماشین آلات

تصویری از سرقت سوخت توسط سارق

در محوطه‌های سازمانی، حفاظ، تجهیزات روشنایی و دوربین‌های امنیتی نصب کنید.

محوطه وسایل نقلیه یک هدف عالی برای سارقان سوخت است. بنابراین تا جایی که ممکن است نفوذ به این مناطق را برای آنها دشوار کنید. وجود حصارهای ایمن و نورپردازی باعث می‌شوند حیاط شما نسبت به جاده به مراتب بهتر دیده شود و برای سارقان جذابیت کمتری داشته باشد. دوربین‌های مداربسته امنیتی نیز می‌توانند به‌عنوان یک عامل بازدارنده و موثر برای کمک به دستگیری مجرمان در صورت وقوع سرقت عمل کنند.

وسایل نقلیه را به حسگرهای سوخت و دستگاه‌های ضدسرقت در باک سوخت مجهز کنید.

حسگرهای سوخت را می‌توانید به نرم‌افزار مدیریت ناوگان متصل کنید. اگر سوخت در خارج از ساعات کاری عادی مصرف شود، این نرم‌افزار در زمان واقعی هشدارهایی به دستگاه تلفن همراه ارسال می‌کند. این کار می‌تواند به دستگیری سارقان در حین دزدیدن سوخت کمک کند.

شیوه درست پارک کردن خودرو

وسایل نقلیه را به گونه‌ای پارک کنید که از مخازن سوخت محافظت کرده و دسترسی به آنها را مسدود کند. این کار یک لایه امنیتی به مخزن سوخت خودرو اضافه می‌کند. بدین‌ترتیب ممکن است سارقان از دزدیدن سوخت منصرف شوند و به‌سمت اهداف آسان‌تری بروند.

محوطه و پارکینگ مجموعه خود را زیر نظر داشته باشید.

برخی از سارقان سوخت در طول روز حیاط خانه، پارکینگ سازمان و محوطه‌های دیگر سازمانی را در نظر می‌گیرند تا در همان شب در آنجا دست به سرقت بزنند. به هر کسی که در اطراف این محیط‌ها رفتار مشکوکی دارد، توجه ویژه داشته باشید. حتما در محوطه‌ها از علائم مشخصی استفاده کنید تا مشخص شود محوطه شما برای کسی که قصد دارد سوخت بدزدد، هدف مناسبی نیست.

فناوری چگونه می‌تواند به کاهش سرقت سوخت کمک کند؟

برای کمک به کاهش خطرات مرتبط با سرقت سوخت، ناوگان‌ها می‌توانند از نرم‌افزار مدیریت ناوگان استفاده کنند. چنین نرم‌افزارهایی گزارش جامع تطبیق کارت سوخت نیز ارائه می‌دهند. هر کارت سوخت به‌صورت الکترونیکی، به یک خودروی خاص در شرکت متصل است. کارت سوخت هر وسیله نقلیه در اختیار راننده آن قرار دارد.

گزارش تطبیق کارت سوخت، با مقایسه استفاده از کارت سوخت با مکان واقعی وسیله نقلیه، شناسایی هرگونه رفتار متقلبانه را امکان‌پذیر می‌کند. اگر کارتی بدون وسیله نقلیه تاییدشده در محدوده تعیین‌شده استفاده شود، آن تراکنش علامت‌گذاری می‌شود تا مدیران ناوگان بررسی کنند که آیا از کارت سوخت استفاده غیرمجاز انجام شده است یا خیر. البته در هنگام علامت‌گذاری یک خرید سوخت، مهم است که توجه داشته باشید دلایل مختلفی می‌توانند باعث به‌وجود آمدن این اتفاق افتاده باشند:

  • شاید کارت سوخت اشتباها به وسیله نقلیه دیگری مرتبط شده باشد. بررسی کنید که آیا کارت مربوطه به‌صورت الکترونیکی در وسیله نقلیه متناسب با آن استفاده می‌شود و اینکه که آیا جزئیات خودرو در آن درست ثبت شده است یا نه.
  • ممکن است هزینه سوخت در تاریخ دیگری پرداخت شده باشد، یا قبل از پر کردن باک خودرو، هزینه آن از پیش پرداخت شده باشد.
  • ممکن است خرید سوخت به‌صورت غیرمجاز انجام شده باشد. اگر به نظر می‌رسد که تراکنش مالی سوخت واقعا غیرمجاز بوده، وقت آن است که این موضوع را با راننده بیشتر بررسی کنید.

سودآوری بیشتر ناوگان با تدابیر مناسب برای کاهش سرقت سوخت

سرقت سوخت یکی از معضلاتی است که بسیاری از ناوگان‌ها با آن دست‌به‌گریبان هستند و سودآوری آنها را با خطر جدی روبرو می‌کند. با آگاهی از راهکارهای کاهش سرقت سوخت و تشویق رانندگان به استفاده مسئولانه از کارت سوخت، می‌توانید سودآوری ناوگان خود را تا حد زیادی بهبود بخشید.

منابع استفاده شده:

www.verizonconnect.com

خرید ردیاب خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

در مورد سیستم مدیریت ناوگان سوالی دارید؟ روی ما حساب کنید!

تماس با یوفایندر