iran flag

آموزش تبدیل موبایل به ردیاب خودرو به همراه تمام نکات مهم

4.8/5 - (81 امتیاز)

تبدیل موبایل به ردیاب خودرو

ردیابی خودرو یکی از اقداماتی است که توسط آن می‌توانید موقعیت جغرافیایی ماشین خود را مشاهده کنید و به همین دلیل این کار می‌تواند امنیت خودروی شما را افزایش دهد. برای ردیابی خودرو نیاز است از ردیاب خودرو که یک قطعه سخت افزاری است و روی خودرو نصب می‌شود استفاده کنید. دستگاه ردیاب با اتصال به ماهواره های GPS (سیستم موقعیت یاب جهانی) موقعیت جغرافیایی را تشخیص داده و توسط اینترنت به شما نمایش می‌دهد. ما در این مقاله از یوفایندر به یکی از سوالات پر‌تکرار شما در مورد اینکه “آیا می توان از موبایل به عنوان ردیاب خودرو استفاده کرد” پاسخ داده ایم و در مورد باید و نباید‌های آن نیز توضیح داده‌ایم. همچنین می‌خواهیم شما را با مزایا و معایب تبدیل موبایل به ردیاب خودرو و تفاوت ها و شباهت های آن را با دستگاه های ردیاب بیان کنیم. 

ردیابی چگونه انجام می شود؟

فناوری که برای ردیابی مورد استفاده قرار می گیرد، GPS است. البته GPS فقط برای ردیابی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و استفاده‌های دیگری هم دارد، هر عملکردی که برای آن نیاز به موقعیت مکانی باشد از این فناوری استفاده می‌کند. برای مثال نرم افزار‌های مسیریابی مانند گوگل مپ که امروز مورد استفاده قرار می‌گیرند، از فناوری جی‌پی‌اس برای شناسایی موقعیت مکانی و راهنمایی شما تا رسیدن به مقصد استفاده می‌کنند. نحوه عملکرد جی‌پی‌اس به این صورت است که تعدادی ماهواره به صورت شبانه روزی به دور زمین در چرخش هستند و سیگنال‌هایی را به زمین ارسال می‌کنند؛ سمت زمین گیرنده‌هایی وجود دارند که این سیگنال‌ها را دریافت کرده و توسط آن‌ها موقعیت مکانی را مشخص می‌کنند. این گیرنده‌ها امروزه در تلفن‌های همراه، دستگاه‌های ردیاب خودرو و تجهیزات نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

تبدیل تلفن همراه به ردیاب خودرو

اگر به هر دلیلی قصد خرید ردیاب خودرو را ندارید، می‌توانید یک تلفن همراه را تبدیل به یک ردیاب ماشین کنید و از آن برای ردیابی ماشین خودتان استفاده کنید. تلفن‌های همراه نیز مجهز به سخت افزار گیرنده GPS هستند، به همین دلیل هم شما می‌توانید از نرم افزا‌رهای مسیریابی استفاده کنید یا موقعیت مکانی خود را با دوستانتان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید! به دلیل وجود سخت افزار GPS در گوشی‌های هوشمند امروزی، می توان آنها را به ردیاب خودرو نیز تبدیل کرد و از آن ها برای ردیابی ماشین استفاده کرد.

تبدیل تلفن همراه به ردیاب خودرو-شما می توانید موبایل اندروید یا iOS خود را به ردیاب ماشین تبدیل کنید!

برای تبدیل تلفن همراه به ردیاب خودرو به یک تلفن همراه که مجهز به GPS باشد نیاز داریم، بیشتر گوشی‌های امروزی گوشی هوشمند هستند و مجهز به GPS هستند، به خصوص اگر شما از یک گوشی اندرویدی یا آیفون استفاده کنید. در مرحله بعد نیاز دارید یک سیم کارت داخل گوشی قرار دهید و اینترنت آن را وصل کنید. برای ردیابی خودرو باید تلفن همراه همیشه داخل خودرو باشد و به اینترنت هم متصل باشد. باید توجه داشته باشید شارژ باتری موبایل را حتما همیشه چک کنید زیرا با خاموش شدن آن دیگر شما نمی‌توانید موقعیت جغرافیایی خودرو را مشاهده کنید. 

آموزش تبدیل گوشی به ردیاب خودرو

برای تبدیل گوشی به ردیاب خودرو نرم افزارهای زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، البته بیشتر این نرم افزار‌ها رایگان نیستند و هزینه‌ای را برای اشتراک از شما طلب می‌کنند اما امکان انجام دادن این کار بدون استفاده از نرم‌افزار خاصی نیز وجود دارد. ما در ادامه نحوه تبدیل گوشی‌های اندروید و آیفون به ردیاب را به شما آموزش می‌دهیم.

تبدیل گوشی اندروید به ردیاب خودرو

شما با دو روش می‌توانید گوشی اندرویدی خود را به ردیابی برای ماشینتان تبدیل کنید. روش اول استفاده از یکی از قابلیت‌های خود سیستم عامل اندروید و روش دوم نصب یک نرم افزار که برای چنین کاری ساخته شده است. ما در ادامه هر دو روش را به شما آموزش می‌دهیم.

روش اول، ردیابی توسط Find My Device اندروید

اگر نمی‌خواهید هیچ نرم‌افزاری برای تبدیل گوشی به ردیاب استفاده کنید، می‌توانید از قابلیت Find My Device که مختص خود اندروید است استفاده نمایید. این ویژگی که در ابتدا به نام Find My Android عرضه شد، در سال 2014 به گوشی‌های اندرویدی اضافه شده و از تنظیمات گوشی‌های Android قابل دسترس است. با فعال کردن این قابلیت، گوشی دائما موقعیت مکانی را به گوگل ارسال می‌کند و شما می‌توانید توسط سایت گوگل موقعیت مکانی گوشی را مشاهده کنید، همچنین برای اینکار نیاز به یک اکانت گوگل دارید. برای فعال کردن Find My Device شما باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. وارد قسمت Settings یا همان تنظیمات گوشی شوید.
  2. وارد قسمت Passwords and Security شوید.
  3. سپس گزینه Privacy را انتخاب نمایید.
  4. گزینه Find My Device را انتخاب کنید.
فعالسازی Find My Device در اندروید
ادامه فعالسازی Find My Device
انتخاب گزینه Find My Device
انتخاب گزینه Find My Device

البته در نظر داشته باشید بسته به نسخه اندروید یا مدل گوشی شما این مسیر می‌تواند کمی متفاوت باشد. یکی از راه‌ها برای سریع تر پیدا کردن این گزینه استفاده از قسمت جستجو بعد از ورود به تنظیمات گوشی است. همچنین بعضی مدل از گوشی‌ها مانند گوشی‌های سری جدید شرکت سامسونگ این ویژگی را به صورت پیش فرض در تنظیمات قرار نداده‌اند و روی این مدل‌ها شما می توانید قابلیت Find My Mobile که برای خود سامسونگ است را فعال نمایید. برای استفاده از Find My Mobile شما نیاز به داشتن یک اکانت سامسونگ یا همان Samsung Account دارید. ما در این آموزش Find My Device اندروید را به شما آموزش می‌دهیم.

بعد از فعالسازی قابلیت Find My Device تنها کافی است با یک مرورگر به “داشبورد مدیریت Find My Device” در سایت گوگل وارد شوید و گوشی خود را روی نقشه مشاهده و مدیریت نمایید. همچنین اگر قصد دارید روی گوشی دیگری موقعیت مکانی را مشاهده کنید می توانید نرم افزار Find My Device را روی آن نصب نمایید و راحت تر ردیاب خود را مدیریت کنید. این نرم افزار برای گوشی‌های اندروید در Play Store و برای گوشی آیفون در App Store موجود در است.

مشاهده Find My Device در سایت گوگل-مشاهده موقعیت مکانی توسط Find My Device در سایت گوگل

روش دوم، ردیابی توسط نصب نرم افزار

اگر به هر دلیلی دوست ندارید از Find My Device استفاده کنید، روش دیگری که می‌توانید برای تبدیل تلفن همراه به ردیاب ماشین استفاده کنید، نصب نرم افزار روی گوشی برای این کار است. نرم افزار‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید با نصب آن‌ها موبایل خود را به ردیاب خودرو تبدیل کنید. از معروف‌ترین این نرم افزار‌ها می‌شود به Life360 و Prey اشاره کرد که می‌توانید آن‌ها را از گوگل پلی دانلود و نصب نمایید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که اغلب نرم افزار‌هایی که برای تبدیل گوشی به ردیاب مورد استفاده قرار می‌گیرند، رایگان نیستند.

نرم افزار Life360-نرم افزار Life360 در گوگل پلی

تبدیل گوشی آیفون به ردیاب خودرو

اگر می‌خواهید یک گوشی آیفون را به ردیاب خودرو تبدیل نمایید، بهترین روش استفاده از قابلیت Find My iPhone است که به صورت پیش فرض در تمام محصولات شرکت اپل وجود دارد و به سادگی می‌توانید این گزینه را از تنظیمات خود گوشی فعال نمایید.

ردیابی توسط Find My iPhone در iOS

برای فعالسازی قابلیت Find My iPhone در گوشی‌های اپل، شما ابتدا نیاز به یک Apple ID دارید. البته با توجه به اینکه برای نصب نرم‌افزار‌ها‌ی مختلف روی گوشی شما نیز شما نیاز به Apple ID دارید، احتمالا در حال حاضر دارای یک اپل ایدی هستید، اما اگر به هر دلیلی اپل ایدی ندارید، آموزش‌های زیادی در اینترنت برای ساخت آن وجود دارد. برای فعالسازی Find My iPhone باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. وارد قسمت Settings یا همان تنظیمات گوشی شوید.
  2. در بالای صفحه روی Apple ID خود کلیک کنید.
  3. گزینه Find My را انتخاب کنید.
  4. در نهایت گزینه Find My iPhone را فعال نمایید.
انتخاب تنظیمات از منوی اپل
انتخاب اپل ایدی از بالای صفحه
انتخاب Find My در Apple ID
فعالسازی Find My iPhone

بعد از فعال کردن گزینه Find My iPhone شما می‌توانید موقعیت مکانی گوشی خود را توسط “سایت iCloud” شرکت اپل روی نقشه مشاهده و مدیریت نمایید. همچنین شما به گزینه‌های دیگری مانند حذف اطلاعات گوشی از راه دور یا غیرفعال گوشی دسترسی خواهید داشت.

موقعیت مکانی گوشی در سایت آیکلود

مشاهده موقعیت مکانی گوشی روی نقشه در سایت iCloud شرکت اپل

ردیاب را نصب کنید

بعد از انجام دادن مراحل بالا، شما موبایل خود را به ردیاب ماشین تبدیل کرده‌اید و می‌توانید موقعیت مکانی ردیاب خود را مشاهده نمایید، حالا باید آن را روی ماشینتان نصب نمایید. بهتر است آن را در قسمتی از خودرو قرار دهید که در دید نباشد و همچنین به سادگی قابل پیدا کردن نباشد. ردیاب موبایلی شما فقط تا زمانی که شارژ داشته باشد می‌تواند موقعیت مکانی را نمایش دهد پس باید میزان باتری آن را به صورت منظم کنترل نمایید. گوشی موبایل چون سیستم‌عامل دارد و نرم افزار‌های سیستمی مختلف در لحظه در حال اجرا هستند، مصرف باتری بالایی دارد و شما به دفعات نیاز به شارژ کردن ردیاب موبایلی خود دارید.

همچنین با استفاده از تجهیزات خاص که برای ردیاب‌های موبایلی تولید شده‌اند، شما می‌توانید ردیاب موبایلی خود را به یک ردیاب مغناطیسی تبدیل کنید و آن را در قسمت‌های فلزی خودرو مانند بدنه و یا زیر خودرو نصب نمایید. 

تبدیل موبایل به ردیاب مغناطیسی

 

شما می‌توانید با تجهیزات خاصی موبایل خود را به ردیاب مغناطیسی تبدیل کنید!

تبدیل موبایل به ردیاب خودرو، اصلا ایده خوبی نیست!

هر چند شما می‌توانید به سادگی یک موبایل را به یک ردیاب ماشین تبدیل کنید، اما باید به شما بگوییم که استفاده از یک موبایل و تبدیل آن به ردیاب خودرو، اصلا ایده خوبی نیست! در ادامه دلایلی را به شما توضیح می دهیم که چرا نباید از یک موبایل به جای ردیاب خودرو استفاده کنیم:

عمر باتری کوتاه

یک گوشی هوشمند به صورت همزمان نرم‌افزار‌‌ها‌ی زیادی شامل نرم‌افزار‌های سیستمی و یا برخی از نرم‌افزار‌هایی که شما روی آن نصب کرده‌اید را در حال اجرا دارد. تمام این نرم‌افزار‌‌ها و پردازش‌‌ها باتری گوشی شما را مصرف می‌کنند، در نتیجه باتری گوشی به سرعت تمام می‌شود. ضمن اینکه سخت افزار GPS و اینترنت گوشی هم فعال هستند که جزو پرمصرف‌ترین‌های باتری در یک گوشی هوشمند به حساب می‌آیند. شارژ چند باره گوشی هم سختی‌های زیادی را دارد.

کیفیت سیگنال

ما اعتقاد داریم که هر وسیله‌ای که برای یک کاربرد خاص ساخته شده باشد در آن کاربرد از یک وسیله که چند کار را همزمان انجام می‌دهد عملکرد بسیار بهتری دارد. برای مثال احتمالا شما هم متوجه شده‌اید که عکسی که با یک دوربین عکاسی ۱۰ میلیون تومانی می‌گیرید از عکسی که با یک گوشی موبایل ۵۰ میلیون تومانی می‌گیرید به مراتب با کیفیت‌تر و بهتر است! در دیگر زمینه‌ها نیز به همین صورت است. سخت افزار‌‌ها‌‌ی نصب شده روی گوشی نسخه‌های ضعیف‌تر هستند و نمی‌شود در سطح حرفه‌ای از آن انتظار داشت. سخت افزار GPS گوشی بسیار ضعیف‌تر از سخت افزاری است که روی یک دستگاه ردیاب خودرو نصب شده است، به همین دلیل کیفیت سیگنال‌ها در موبایل پایین‌تر است و درصد خطا نیز بالاتر می‌‌رود.

بهره‌‌وری کمتر

دستگاه‌های موبایل نسبت به دستگاه‌های ردیاب که اختصاصا برای ردیابی ماشین ساخته شده‌اند، بهره‌وری بسیار پایین‌تری دارند. شما می‌توانید ردیاب‌ها‌ی خودرو را مستقیم به برق خودرو متصل کنید، پس دیگر نگرانی بابت خاموش شدن آن‌ها ندارید. همچنین دستگاه ردیاب کوچک است و به سادگی در هر قسمتی از خودرو می‌شود آن را نصب کرد، در حالی که موبایل ابعاد بزرگی دارد و نمی‌توانید در هر جایی آن را قرار دهید. دستگاه ردیاب می‌تواند به سنسور‌ها‌ی مختلف خودرو نصب شود و علاوه بر ردیابی خودرو ویژگی‌های دیگری را نیز در اختیار شما قرار دهد، برای مثال با نصب ردیاب به سنسور سوخت خودرو شما می توانید میزان سوخت موجود در خودروی خود را مشاهده کنید یا با متصل کردن ردیاب به یک رله، قابلیت خاموش کردن خودرو از راه دور را داشته باشید.

ریسک زیاد

قیمت ردیاب خودرو بسیار پایین‌تر از یک گوشی تلفن همراه می‌باشد، این را در نظر بگیرید که گم کردن یک گوشی همراه برای شما سخت‌تر خواهد بود یا یک ردیاب خودرو؟ ضمن اینکه احتمال گم شدن ردیاب خودرو وجود ندارد اما سناریو‌ها‌ی مختلفی برای از دست دادن ردیاب موبایلی خود دارید. برای مثال در نظر بگیرید که ردیاب خود را توسط تجهیزاتی که بالاتر معرفی کردیم به ردیاب آهنربایی تبدیل کردید و در وسط بزرگراه این ردیاب افتاد! جایگزینی کدام یک برای شما از نظر هزینه به صرفه‌تر خواهد بود؟ ضمن اینکه گم کردن ردیاب موبایلی و عدم دسترسی به موقعیت مکانی خودرو، می تواند امنیت خودرو شما را به شدت کاهش دهد!

جمع بندی نهایی

ما در این مقاله به شما آموزش دادیم چگونه موبایل خود را تبدیل به یک ردیاب خودرو کنید و از آن برای ردیابی خودروی خود استفاده کنید. شما می‌توانید به سادگی توسط قابلیت‌های داخلی سیستم عامل اندروید و یا iOS و یا توسط نصب نرم‌افزار جانبی تلفن همراه را به یک ردیاب تبدیل کنید. اما در نظر داشته باشید به دلایلی که توضیح دادیم اینکار اصلا ایده خوبی نیست و ما در یوفایندر این کار را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. بهترین روش برای ردیابی و افزایش امنیت خودرو خرید و نصب یک ردیاب خودرو می‌باشد. همچنین شما می‌توانید در صفحه “خرید ردیاب خودرو” اطلاعات خوبی در مورد بهترین ردیاب‌های موجود در بازار به دست آورید.

آیا می شود تلفن همراه را به ردیاب خودرو تبدیل کرد؟

بله، شما می توانید یک گوشی همراه با سیستم عامل اندروید یا iOS را به یک ردیاب ماشین تبدیل کنید.

آیا دقت ردیابی با تلفن همراه زیاد است؟

با توجه به اینکه سخت افزارهایی که در تلفن همراه استفاده می شوند نسخه های حداقلی به حساب می آیند، باید گفت دقت آن خوب است اما عالی نیست و نمی شود به اندازه یک ردیاب خودرو که به صورت تخصصی برای ردیابی ماشین تولید شده است از آن انتظار داشت.

خرید ردیاب خودرو

شما می توانید توسط بخش نظرات تجربه های خود از استفاده یک موبایل به عنوان ردیاب خودرو را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر در این مورد سوالی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید، با افتخار پاسخ شما را می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

در مورد سیستم مدیریت ناوگان سوالی دارید؟ روی ما حساب کنید!

تماس با یوفایندر