iran flag

ایمنی خودروهای خودران چقدر است؟

امتیاز دهید

آیا خودروهای خودران ایمن هستند؟

چندین سال است که تکنولوژی هوش مصنوعی به کمک صنعت خودروسازی آمده است. این تکنولوژی تا حدی پیشرفت داشته است که خودروسازان موفق به تولید خودروهایی شده‌اند که به طور خودکار حرکت می‌کنند و نیازی به راننده ندارند. هرقدر که زمان بیشتری می‌گذرد، خودروهای خودران بیشتری از سوی برندهای خودروسازی عرضه می‌شوند. اما سوالی که درباره این خودروها وجود دارد این است که ایمنی خودروهای خودران چقدر است؟ آیا می‌توان به هوش مصنوعی این خودروها اعتماد کرد و با این تکنولوژی به جاده‌ها رفت؟ در این مطلب به بررسی کامل ایمنی خودروهای خودران و مشکلات و مزایای آن‌ها می‌پردازیم.

چه خودروهایی کاملا خودران هستند؟

امروزه شرکت‌های خودروسازی بزرگی مانند فورد، تویوتا، وایمو و تسلا خودروهای خودران تولید می‌کنند که تسلا در صدر آن‌ها قرار گرفته است. با وجود تمام پیشرفت‌هایی که تاکنون در زمینه تولید خودروهای خودران رخ داده است، اما همچنان خودروسازان نتوانسته‌اند که تمام موارد لازم را فراهم کنند و این شرکت‌ها همچنان دارای محدودیت‌هایی هستند. برای این که بتوانید درجه خودران بودن یک خودرو را بررسی کنید، باید با سطوح مختلف تعیین‌شده برای خودروهای خودران که از سوی (SAE) منتشر شده‌اند، آشنا باشید. این پنج سطح عبارت‌اند از:

  • سطح یک خودرو خودران: این خودروها تنها دارای برخی از سیستم‌های خودکار مانند کروز کنترل، شتاب گیری و تغییر خطوط خودکار هستند.
  • سطح دو خودرو خودران: سطح دو خودروهای خودران دارای سیستم راننده خودکاری است که از امکان ترمز گرفتن و انجام دیگر اقدامات در شرایط اضطراری برخوردار است.
  • ‌سطح سه خودرو خودران: این سطح از خودروهای خودران دارای امکان انجام عملکردهای حیاتی و ایمنی است، اما همچنان به یک راننده هوشیار نیاز دارند.
  • سطح چهار خودرو خودران: سطح چهار خودروهای خودران می‌توانند کاملا خودکار و بدون راننده حرکت کنند و تمام وظایف یک راننده را به دوش بکشند، اما نیاز به دسترسی به اینترنت و دیتای محیط دارند.
  • ‌سطح پنج خودرو خودران: سطح پنج خودروهای خودکار، تحت هر شرایطی می‌تواند به شکل خودکار و با دقت بالایی رانندگی کند.

خودروی کاملا خودکار

مشکلات ایمنی خودروهای خودران

همان‌طور که گفته شد هنوز تلاش‌ها برای تکمیل خودروهای خودران ادامه دارند و این خودروها دارای محدودیت‌ها و خطراتی هستند. در واقع همان قدر که استفاده از خودروهای خودران می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد، استفاده از این خودروها می‌تواند خطرساز هم باشد.

اولین مشکلی که ایمنی خودروهای خودران را تهدید می‌کند، ناتوانی‌های زیرساخت شهرها است. متاسفانه بسیاری از شهرهای دنیا همچنان از زیرساخت‌های لازم برای خودروهای خودران برخوردار نیستند و تنها برخی شهرها از زیرساخت لازم برخوردار هستند. برای مثال تابلوها و علائم رانندگی در بسیاری نقاط جهان، توسط خودروهای خودران پشتیبانی و شناسایی نمی‌شوند.

از سوی دیگر امکان کنترل از راه دور خودروهای خودران، با یک تهدید بسیار فجیع همراه است. هرچند که احتمال وقوع این حادثه‌ها با توجه به فعالیت پلیس اندک است، اما تروریست‌ها می‌توانند عملیات‌های شرورانه خود را با استفاده از این خودروها به‌سادگی انجام دهند. علاوه بر این امکان هک شدن و سو‌استفاده از سیستم مدیریت این خودروها وجود دارد.

یک مشکل دیگری که ایمنی خودروهای خودران را تهدید می‌کند، کمبود اطلاعات بر روی نقشه است. خودروهای خودران بر اساس نقشه‌ای که از قبل ثبت شده است، حرکت خود را دنبال می‌کنند. حال در این شرایط بسیاری از خیابان‌ها و مسیرها بر روی نقشه‌ها وجود ندارند و یا این که دارای نقص‌هایی هستند.

همچنین علاوه بر تمامی موارد ذکرشده باید توجه داشته باشید که در عین حال که سیستم هوش مصنوعی این خودروها بسیار پیشرفته است، اما ممکن است در مواقعی دچار اشتباه محاسباتی شود. در واقع احتمال صورت گرفتن خطا از سوی این خودروها نیز وجود دارد.

مزایای استفاده از خودروهای خودران

تا اینجا فقط از معایب و محدودیت‌های خودروهای خودران صحبت کردیم و باید به نیمه پر لیوان نیز نگاهی بیندازیم. خودروهای خودران دارای مزایای بسیاری هستند که در بسیاری از مواقع برای انسان‌ها مفید هستند. در ادامه با برخی مزایای استفاده از خودروهای خودران آشنا می‌شوید.

کاهش مصرف سوخت

خودروهایی که از سیستم رانندگی خودکار برخوردار هستند، با استفاده از هوش مصنوعی سریع‌ترین راه ممکن را برای رسیدن به مقصد مورد نظر پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی افراد بدون هدر رفت سوخت و در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد می‌رسند. بسیاری از افراد که به‌صورت سنتی به دنبال آدرس‌ها می‌گردند در مسیرهای اشتباهی قدم می‌گذارند یا این که مسیر دورتری را انتخاب می‌کنند.

خودروی تسلا

کاهش چشمگیر ترافیک

اگر بیشتر شهروندان از خودروهای خودران استفاده کنند، ترافیک در شهرهای بزرگ تا حدود بسیاری کاهش پیدا می‌کند. این خودروها خلوت‌ترین مسیرها را برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌کنند، در نتیجه ترافیک در سطح شهر تقسیم می‌شود. علاوه بر این ترافیک سنگین در بسیاری از مواقع به دلیل خودخواهی رانندگان رخ می‌دهد. سیستم خودران این مشکل را نیز رفع می‌کند و اجازه قانون‌شکنی را به راننده نمی‌دهد.

کاهش اشتباهات انسانی

مطالعات و آمارها نشان می‌دهند که بیشتر از نود درصد تصادفات رانندگی بر اثر اشتباهات سهوی رانندگان صورت می‌گیرد. سیستم رانندگی خودکار در این شرایط به کمک افراد می‌آید و با کاهش اشتباهات انسانی در محاسبات، تصادفات رانندگی را تا حدود بسیار زیادی کاهش می‌دهد. علاوه بر این سیستم‌هایی در این خودروها وجود دارند که به افرادی که نوشیدنی‌های الکلی مصرف کرده‌اند، اجازه شروع حرکت را نمی‌دهند.

مدیریت دقیق ناوگان حمل‌ونقل عمومی

مدیریت سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی همواره یکی از دغدغه‌های شهرداری‌ها و مسئولین مربوطه است. استفاده از خودروهای خودران در سیستم ناوگان حمل‌ونقل عمومی، باعث می‌شود که مدیریت این سیستم بسیار آسان‌تر شود و همه‌چیز تحت مراقبت باشد. برای مثال می‌توان با سیستم GPS موقعیت دقیق این خودروها را پیدا کرد و اعمال مدیریتی را به بهترین شکل ممکن، انجام داد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “GPS چیست؟” را مطالعه بفرمایید.

وضعیت خودروهای خودران در آینده امیدوارکننده است

خودروهای خودران خیلی وقت نیست که وارد بازار شده‌اند و توسط شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین طبیعی است که استفاده از این خودروها دارای مشکلات و محدودیت‌هایی باشد. تکنولوژی هرروزه در حال پیشرفت است و به ما این نوید را می‌دهد که وضعیت خودروهای خودران در آینده امیدوارکننده است و مشکلات این خودروها به حداقل می‌رسند. در حال حاضر ایمنی خودروهای خودران دارای مشکلاتی است و پیش‌بینی می‌شود، در آینده‌ای نزدیک این مشکلات به کمترین حد ممکن برسند. قطعا خودروهای خودران به‌زودی در سراسر دنیا رایج می‌شوند و همه ما از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

منابع استفاده شده:

Verizonconnect

خرید ردیاب خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

در مورد سیستم مدیریت ناوگان سوالی دارید؟ روی ما حساب کنید!

تماس با یوفایندر