iran flag

نویگیشن (Navigation) چیست و چه فرقی با GPS و ردیاب دارد؟

4.2/5 - (6 امتیاز)

نویگیشن (Navigation) چیست و چه فرقی با GPS و ردیاب دارد؟ یکی از بیشترین سوالاتی که بین مردم وجود دارد این است که آیا نویگیشن، GPS و ردیاب یکسان هستند؟ برای پاسخ به این سوال باید به این نکته توجه داشت که GPS یک فناوری است که نویگیشن و ردیاب می‌توانند با کمک این فناوری در پیدا کردن مسیر و رسیدن به مقصد و یا ردیابی خودرو به ما کمک کنند و البته در حالی که نویگیشن و ردیاب هر دو از ماهواره‌های موقعیت‌یاب جهانی یا GPS استفاده می‌کنند ولی در ارائه خدمات متفاوت هستند. نویگیشن یک سیستم بسیار ساده و قابل استفاده است که ما را در مسیر راهنمایی می‌کند و به مقصد می‌رساند ولی ردیاب یک سخت‌افزار کوچک است که روی خودرو، موتور سیکلت یا هر نوع دارایی خاص نصب می شود و با دریافت سیگنال از ماهواره‌های جی‌پی‌اس موقعیت مکانی آن وسیله نقلیه یا شی را نمایش می دهد. بنابراین برای درک بهتر تفاوت بین نویگیشن، GPS و ردیاب تا انتهای این مقاله از یوفایندر همراه ما باشید.

سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS)

GPS مخفف Global Positioning system می باشد که به معنای سیستم موقعیت‌یاب‌ جهانی است. این سیستم متشکل از ماهواره‌هایی است که در طول شبانه‌روز دور زمین می‌چرخند و سیگنال هایی را به زمین ارسال می‌کنند. این فناوری در ارتش، دستگاه‌ها ردیاب و تلفن‌های همراه برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. جی‌پی‌اس با ارسال سیگنال به زمین می‌تواند مکان وسایل، تجهیزات، اشخاص و ماشین‌آلات را روی زمین به نمایش بگذارد و همچنین GPS دقت بالایی دارد.

یک ماهواره جی پی اس

کاربرد جی‌پی‌اس (GPS)

جی‌پی‌اس کاربردهای زیادی دارد که مهمترین آن استفاده در امور نظامی و موارد جنگی، بالا بردن امنیت در اشخاص و حیوانات، ردیابی خودرو، ساختمان‌سازی و حتی در ورزش هم می‌توان از فناوری جی‌پی‌اس استفاده کرد و می‌شود گفت بیشترین استفاده از این فناوری امروزه برای مسیریابی و ردیابی خودرو می‌باشد. با استفاده از جی‌پی‌اس می‌توان در تمام مسیر سفر از جزئیاتی مانند سرعت غیر‌مجاز، توقفات در مسیر، تصادف، ترافیک و موارد دیگر مطلع شد. البته قابلیتی که اهمیت بیشتری دارد این است که با استفاده از فناوری جی‌پی‌اس می‌توان در صورت سرقت خودرو مکان آن را مشاهده کرد که این امکان بازگرداندن خودرو را افزایش می‌دهد.

تعریف سیستم نویگیشن (Navigation)

نویگیشن (Navigation) به معنای مسیریابی یا جهت‌یابی می‌باشد. فرآیندی که توسط آن ما موقعیت‌مکانی خودمان را تشخیص می‌دهیم یا مسیرهایی را برای رسیدن به یک مقصد خاص انتخاب و دنبال می‌کنیم. ما همیشه به دنبال پیدا کردن مسیرهایی برای رسیدن به مقصد بوده‌ایم و یا تصور کنید به مکان‌هایی بسیار دورتر از شهر و محل سکونت خود رفته‌اید و هیچ شناختی از منطقه‌ها، معابر و خیابان‌های آن شهر ندارید. در چنین شرایطی استفاده از سیستم‌های مسیریابی می‌تواند به شما کمک کند. در سال‌های دور یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای مسیریابی استفاده از ستاره‌ها بوده است. بعد از آن نقشه‌های فیزیکی به وجود آمدند که تا سال‌ها برای مسیریابی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و حتی مراکز یا دفاتری برای خواندن نقشه وجود داشت تا مردم در صورت پیدا نکردن مقصد خود با آن‌ها تماس بگیرند تا راهنمایی شوند. اخیرا این نقشه‌ها به لطف فناوری‌هایی مانند GPS و اینترنت جای خود را به نقشه‌های دیجیتال و نرم‌افزارهای پیشرفته داده‌اند. نرم‌افزارهایی مانند Google Map و Waze که به سادگی روی گوشی هوشمند شما نصب می‌شوند و برای مسیریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک مرکز مسیریابی تلفنی در گذشته

سال ها قبل از به وجود آمدن نرم افزارهای مسیریابی، یک مرکز مسیریابی تلفنی در آمریکا در سال ۱۹۶۳

نحوه عملکرد نرم‌افزارهای مسیریابی

گوشی هوشمندی که در دست شما قابلیت‌های مختلفی دارد. به واسطه سخت‌افزار و نرم‌افزارهایی که دارد می‌تواند به اینترنت و یا ماهواره‌های GPS متصل شود. زمانی که شما این نرم‌افزارها را نصب و اجرا می‌کنید، با استفاده از GPS موقعیت مکانی فعلی شما را تشخیص می‌دهند. سپس شما می‌توانید مقصد مورد نظرتان را داخل این نرم افزارها وارد کنید. در این مرحله نرم‌افزار مسیرهایی که برای رسیدن به این مقصد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد را بررسی کرده و بهترین مسیر را به شما پیشنهاد می‌دهد و حتی تا رسیدن به مقصد شما را راهنمایی می‌کند. از معروف ترین نرم افزارهای مسیریابی می توان از Google Map و Waze نام برد که هم برای سیستم عامل اندروید و هم برای سیستم عامل iOS در دسترس هستند.

برای لذت بردن از سفر به مکان‌های جدید باید بتوانیم مقصد خود را پیدا کنیم، گم شدن در شهرهای غریب از خوشی‌های سفر کم می‌کند. نویگیشن با ارتباط با ماهواره‌های موقعیت‌یاب جهانی و دریافت سیگنال از آن‌ها می‌تواند موقعیت مکانی را تشخیص دهد و یک راهنمای قدم به قدم در مسیرهای جدید باشد و شما را تا مقصد دلخواه همراهی کند. استفاده از سیستم نویگیشن امکان گمراه شدن شما را در مسیر و مکان‌های جدید به حداقل می رساند. نویگیشن در عین سادگی یکی از پرکاربردترین ابزار برای پیدا کردن مقصد در مکان‌های غیر آشنا است و استفاده از آن نیاز به دانش خاصی ندارد.

کاربرد سیستم نویگیشن (Navigation)

  • چطور به مقصد رسیدم؟ نویگیشن می‌تواند در هنگام سفر به مکان‌های جدید مسیر طی شده و موقعیت را نشان دهد و از گم شدن افراد جلوگیری کند.
  • من کجا هستم؟ با استفاده از نویگیشن می‌توان موقعیت فعلی خود را مشاهده کرد.
  • کجا می‌توانم بروم؟ نویگیشن این امکان را به شما می‌دهد تا مقصد مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • چگونه به مقصد برسم؟ نویگیشن با نشان دادن نزدیک‌ترین و بهترین مسیر می‌تواند شما را به مقصد برساند.

نرم افزار Google Map

تصویری از نرم افزار Google Map

تعریف ردیاب (Tracker)

ردیاب یک دستگاه کوچک سخت‌افزاری است که با استفاده از فناوری GPS و دریافت سیگنال از ماهواره‌های موقعیت‌یاب جهانی می‌تواند موقعیت مکانی وسایل نقلیه، اشیاء، حیوانات و اشخاص را روی زمین مشخص کند. با استفاده از این تکنولوژی می‌توان تمام جزئیاتی که در مسیر طی شده مانند سرعت وسایل نقلیه، زمین خوردن افراد، گمشدن کالاهای با ارزش، مکان دقیق حیوانات را مشاهده و در صورت ضرورت مداخله کرد. این فناوری به دلیل دقت بالایی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است و افراد برای بالا بردن امنیت در هر زمینه ای از شخص گرفته تا کاری رو به آن آورده‌اند. با استفاده از ردیاب می‌توان از فرزندان خود مراقبت کرد و از رفتارهای آن باخبر بود و یا در زمینه کاری مدیران می‌توانند با استفاده از ردیاب از کارکرد و رفت و آمد کارکنان خود باخبر باشند و نسبت به عملکردشان آن‌ها را طبقه‌بندی کنند.  ردیاب‌ها انواع مختلفی از قبیل ردیاب اشیاء، ردیاب شخصی، ردیاب خودرو و ردیاب مخصوص حیوانات دارند که امروزه استفاده از آن‌ها توسط مردم زیاد است. در ادامه با چند نمونه از ردیاب‌های پرکاربرد آشنا خواهیم شد.

تصویری از مدل های مختلف دستگاه ردیاب

تصویری از مدل های مختلف دستگاه ردیاب

ردیاب شخصی یا پرسنلی (Personal tracker)

یک دستگاه کوچک با حمل آسان است که با اتصال به ماهواره‌های جی‌پی‌اس می‌تواند موقعیت شخص را نشان دهد. با این ردیاب می‌توان از کودکان و افراد سالمند مراقبت کرد و از همه مسیرهای طی شده آن‌ها با خبر بود و در صورت نیاز و ضرورت به کمک آن‌ها رفت. یکی از ویژگی‌های این ردیاب این است که می‌توانید برای افرادی که باید از آن‌ها مراقبت کنید یک محدوده انتخاب کنید و در زمانی که از آن محدوده خارج شدند برای شما هشدار ارسال شود و شما را مطلع کند.

ردیاب خودرو (Car tracker)

ردیاب خودرو یک دستگاه کوچک است که به خودرو شما نصب می‌شود و با اتصال به ماهواره‌های جی‌پی‌اس و دریافت سیگنال از آن‌ها می‌تواند موقعیت مکانی خودرو را روی نقشه به نمایش بگذارد و دارندگان آن به آسانی موقعیت خودرو خود را مشاهده کنند.

خرید ردیاب خودرو از یوفایندر

مزایای سیستم ردیاب (Tracker)

  • با استفاده از ردیاب شما می‌توانید موقعیت مکانی را به صورت زنده مشاهده کنید.
  • تمام جزئیات مانند سرعت، توقف، مکان و موارد دیگر را مشاهده کرد.
  • بالا رفتن امنیت، زیرا در مسیرهایی که اینترنت در دسترس نیست ردیاب می‌تواند موقعیت مکانی را نشان دهد.

تفاوت نویگیشن با جی‌پی‌اس و ردیاب

فناوری GPS به ماهواره‌هایی گفته می‌شود که به زمین سیگنال ارسال می‌کنند و موقعیت مکانی را مشخص می‌کنند اما ردیاب دستگاه سخت‌افزاری کوچکی است که با استفاده از این فناوری و گرفتن سیگنال از این ماهواره‌ها می‌تواند با محاسبه طول و عرض موقعیت مکانی را روی زمین مشخص کند و به نمایش بگذارد. نویگیشن هم سیستمی است که سیگنال را از ماهواره‌های GPS دریافت می‌کند و فقط می‌تواند ما را در مسیر و پیدا کردن مقصد همراهی می‌کند. با این تعاریف ما متوجه می‌شویم که هم معنی خواندن این سه فناوری اشتباه است و هر یک کاربرد مخصوص به خود را دارند.

کلام آخر

با این که نویگیشن و ردیاب هر دو از ماهواره‌های جی‌پی‌اس سیگنال دریافت می‌کنند اما کاربردهایشان متفاوت است. نویگیشن می‌تواند شما را در مسیر راهنمایی کند و به مقصد برساند و امکان گمراه شدن در مسیر را کاهش دهد. اما جی‌پی‌اس یک فناوری است که می تواند با ارسال سیگنال از ماهواره ها امکان تشخیص مکان را روی زمین فراهم کند. ردیاب نیز با استفاده از این فناوری می تواند ما را از تمام جزئیات سفر اعم از سرعت، مسافت طی شده، توقفات و دیگر اطلاعات در خودرو و یا گمشدن افراد مسن و کودکان و دیگر موارد مطلع کند.

منابع:

https://gpstechnologies.com/

خرید ردیاب خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

در مورد سیستم مدیریت ناوگان سوالی دارید؟ روی ما حساب کنید!

تماس با یوفایندر