iran flag

مصرف سوخت خودرو در حالت کار درجا و عوارض آن

4/5 - (3 امتیاز)

چه مقدار سوخت در حالت کار درجا مصرف می‌شود؟

یکی از مسائلی که مدت‌ها است درباره آن بحث می‌شود، مصرف سوخت خودروها در حالت کار درجا است. درباره این موضوع باورهای مختلفی وجود دارند که هرکدام دارای جنبه‌های درست و غلطی هستند و باید بررسی شوند. منظور از کار درجا خودرو، زمانی است که موتور وسیله نقلیه روشن است، اما وسیله نقلیه ثابت مانده و حرکت نمی‌کند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که ثابت نگه‌داشتن خودرو می‌تواند در کاهش استهلاک و مصرف سوخت مفید باشد؛ اما این‌گونه نیست. در این مطلب به بررسی کامل مصرف سوخت خودرو در حالت کار درجا می‌پردازیم.

بررسی استهلاک خودرو در حالت کار درجا

یک نکته بسیار مهمی که درباره کار درجا وسایل نقلیه وجود دارد، آسیب دیدن موتور وسیله نقلیه است. این مساله کاملا درست است که روشن و خاموش کردن خودرو در هر بار دارای استهلاک‌هایی است، اما این استهلاک‌ها نسبت به استهلاک کار درجا خودرو بسیار کمتر هستند. رها کردن خودرو در حالت کار درجا به‌اندازه دو برابر حرکت معمولی، باعث سایش قطعات داخلی خودرو با یکدیگر می‌شود.

از سوی دیگر کامیون‌های دارای بار که در حالت کار درجا روشن هستند، با افزایش شدید دمای موتور همراه می‌شوند. در این حالت سوخت تنها در بخش‌هایی از موتور جریان پیدا می‌کند و همین مساله موجب تجمع باقی‌مانده سوخت بر روی دیواره‌های سیلندر می‌شود. این مساله آسیب‌های شدیدی به موتور، قطعات داخلی و شمع‌ها وارد می‌کند و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را تا حدود بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

پمپ بنزین

هزینه سوخت خودروها در ماه چقدر است؟

خودروهایی که در حالت کار درجا روشن می‌مانند، بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید، سوخت مصرف می‌کنند. خودروها با توجه به وزن، ابعاد خودرو، حجم موتور و نوع کارکرد در این حالت، مقدار مصرف سوخت متفاوتی با یکدیگر دارند و در بسیاری از مواقع این مقدار مصرف سوخت در حالت کار درجا می‌تواند با هزینه‌های بسیاری همراه باشد. در بسیاری از نقاط جهان قانونی وجود دارد که اگر رانندگان خودروی خود را در حالت کار درجا رها کنند، مشمول جریمه‌های پلیس می‌شوند.

این امر کاملا بدیهی است که خودرو هرچقدر که کوچک‌تر باشد، مقدار سوخت کمتری را در حالت کار درجا مصرف می‌کند. تحقیقات انجام‌شده توسط تیم تحقیقاتی آرگون (Argonne) ثابت کرده است که یک خودرو سواری کوچک در هر ساعت کار درجا 0.6 لیر بنزین مصرف می‌کند. اما این مقدار مصرف سوخت قطعا برای خودروهای بزرگ‌تر با موتورهایی قدرتمند‌تر، بیشتر است.

مصرف سوخت کار درجا کامیون

یک مساله مهمی که درباره کامیون‌های سنگین وجود دارد این است که مقدار مصرف سوخت این خودروها در زمانی که بیکار هستند، بسیار زیاد و نگران‌کننده است. یک کامیون سنگین در هر ساعتی که روشن است اما حرکت نمی‌کند، حدود 3 لیتر سوخت مصرف می‌کند. حال بیایید چند نکته را باهم بررسی کنیم. راننده‌های کامیون در بیشتر مواقع مسافت‌های بسیاری را طی می‌کنند و در نتیجه نیاز به استراحت در کنار جاده‌ها دارند و در بسیاری از مواقع نیز خودروی خود را رها کرده و به سالن‌های غذاخوری می‌روند. اگر مقدار زمان استراحت راننده کامیون و صرف غذا را محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم که یک کامیون در روز حداقل 7 ساعت بیکار می‌ماند.

حال تصور کنید که کامیون در تمام این مدت روشن بماند و در حالت کار درجا فعال باشد. در این صورت حدود 20 لیتر سوخت از کامیون مصرف می‌شود که همراه با هزینه‌های بسیاری است. البته این هزینه فقط مربوط به مقدار سوخت نیست و فرسودگی قطعات داخلی را نیز در بر می‌گیرد.

تاثیرات هدررفت سوخت خودرو بر روی محیط زیست

مقدار سوختی که در استفاده از خودروها هدر می‌رود تنها مربوط به جنبه مالی و آسیب دیدن موتور وسیله نقلیه شما نمی‌شود. این هدررفت سلامت محیط زیست را نیز تهدید می‌کند. امروزه بخش بزرگی از آلودگی هوا مربوط به آلودگی وسایل نقلیه است. سازمان بهداشتی جهانی می‌گوید که سالانه حدود 4 میلیون نفر در سراسر جهان به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و این قضیه واقعا نگران‌کننده است. مقدار مصرف سوخت خودروها به دلیل افزایش شهرنشینی بسیار بالاتر رفته و در حال حاضر وضعیت آب‌وهوای کرده زمین نگران‌کننده است. حال تصور کنید که بسیاری از رانندگان خودروی خود را در حالت کار درجا رها می‌کنند و مقدار سوخت بیشتری از حد متوسط را وارد هوا می‌کنند.

چگونه هدررفت سوخت در حالت کار درجا را کاهش دهیم؟

هدررفت سوخت خودروها در حالت کار درجا یک تهدید جدی برای محیط زیست به شمار می‌رود و باید با تلاش هرچه بیشتر از آن جلوگیری کرد. به همین منظور به رانندگان خودروهای سواری سبک پیشنهاد می‌شود که اگر می‌خواهند بیشتر از 10 ثانیه در حالت کار درجا خودروی خود را رها کنند، موتور را خاموش کنند. بسیاری از افراد بر این باور اند که انجام این کار موجب افزایش مصرف سوخت و استهلاک خودرو می‌شود، اما این باور کاملا غلط است و خاموش کردن خودرو برای توقفات بیش از 10 ثانیه در کاهش مصرف سوخت مفید است.

یکی دیگر از اشتباهاتی که مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهد، روشن گذاشتن خودرو برای گرم شدن موتور ماشین است. در روزهای سرد سال که موتور خودرو کاملا سرد است، لازم نیست که چند دقیقه خودرو را در حالت کار درجا رها کنید. تنها کافی است که خودرو را روشن کنید و حداکثر پس از 20 ثانیه شروع به حرکت کنید. در این حالت نهایتا 5 دقیقه طول می‌کشد تا موتور خودرو کاملا گرم شود.

از سوی دیگر سعی کنید در مسیرهایی تردد کنید که ترافیک کمتری در آن‌ها وجود دارد و خودروها در پشت یکدیگر متوقف نمی‌شوند. متاسفانه در ترافیک‌های سنگین، خودروها حدود 4 برابر حالت معمولی عملکرد خود، سوخت مصرف می‌کنند.

آیا مشکل هدررفت سوخت در حالت کار درجا رفع می‌شود؟

یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان محیط زیست کاهش مصرف سوخت خودروها است و کاهش هدررفت سوخت در حالت کار درجا نیز شامل این مساله می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک با پیشرفت تکنولوژی، میزان سوخت مصرفی خودروها، به‌ویژه در حالت کار درجا کاهش پیدا کند. علاوه بر این در سراسر دنیا همواره برنامه‌های فرهنگی بسیاری برای اصلاح رفتارهای غلط رانندگان اجرا می‌شوند که قطعا در کاهش هدررفت سوخت خودروها تاثیرگذار هستند. پس می‌توان به کاهش آلودگی‌های محیط زیست در آینده امیدوار بود.

منابع استفاده شده:

Verizonconnect

خرید ردیاب خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

در مورد سیستم مدیریت ناوگان سوالی دارید؟ روی ما حساب کنید!

تماس با یوفایندر