iran flag

تله ماتیک و IoT در مدیریت ناوگان

امتیاز دهید

تله ماتیک و IoT؛ ابزارهای لازم برای مدیریت ناوگان‌های مدرن

در بسیاری از سازمان‌ها زمانی که صحبت از تحولات دیجیتالی به میان می‌آید، به‌کارگیری قابلیت‌های فناوری تله ماتیک و اینترنت اشیا IoT به خصوص در مدیریت ناوگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.پیشنهاد می‌کنیم مقاله “اینترنت اشیا چیست؟” را مطالعه بفرمایید. امروزه در ایالات متحده، بیش از 16 میلیون جی‌پی‌اس و دستگاه بی‌سیم وجود دارد. این دستگاه‌ها کار کنترل وسایل نقلیه ناوگان، رانندگان، کارگران خدمات میدانی و دارایی‌های موجود در این زمینه را برعهده دارند. تعداد دستگاه‌های مورد استفاده در سال 2015 هشت میلیون واحد بود که در حال حاضر تقریبا دو برابر شده است.

فناوری IoT شبکه‌ای است که می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین نقطه اتصال همه این دستگاه‌های مختلف ردیابی مورد استفاده قرار بگیرد. این فناوری همچنین تمام داده‌هایی که این دستگاه‌ها هر روز تولید می‌کنند را با هم مرتبط می‌سازد. از سوی دیگر، به‌کارگیری روزافزون اینترنت نسل پنجم باعث گسترش مزایای IoT در تعدادی از صنایع خواهد شد. این امر به ارتقای سطح اتوماسیون کمک خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم به تله ماتیک و IoT و مزایای استفاده از آنها برای مدیریت ناوگان بپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مقاله “جی‌پی‌اس چیست؟” را مطالعه نمایید.

اهمیت IoT برای مدیریت بهینه ناوگان

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که حجم داده‌های تولیدشده توسط IoT تا سال 2025 به تقریبا 80 زتابایت برسد. این نکته در کیفیت عملیات ناوگان تاثیر گسترده‌ای خواهد گذاشت. زیرا مشاغل در پی کسب بینش‌های عملی از روی داده‌های تولیدشده توسط نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان خود هستند. این بینش‌ها می‌توانند به تغییر و بهبود عملیات کمک کنند. در ادامه به نحوه عملکرد راهکارهای تله ماتیک و IoT در کنار فناوری مدیریت ناوگان نگاهی دقیق‌تری داریم و به بررسی مزایای این ادغام می‌پردازیم.

رصد مدیریت ناوگان

فناوری IoT چگونه می‌تواند به مدیریت بهتر ناوگان کمک کند.

شکی نیست که امروزه اتصال مجازی وسایل نقلیه و دستگاه‌ها و همینطور جمع‌آوری داده‌ها، از ارزش تجاری بالایی برخوردار شده است. اما IoT با افزودن موارد مناسب، این داده‌ها را به ابزارهایی مفید و عملی تبدیل می‌کند. از جمله این موارد، می‌توان به محل قرارگیری وسایل نقلیه و کارگران و ثبت کارهایی که انجام می‌دهند، اشاره کرد. بسیاری از صنایع تا آنجا پیشرفت کرده‌اند که تمام دارایی‌های خود را از طریق دستگاه‌های IoT به یکدیگر متصل می‌کنند. آنها قادر هستند به تفسیر داده‌ها بپردازند و برمبنای نتایج اقدام کنند.

اتصال اشیا از طریق IoT باعث می‌شود گردآوری این داده‌های ساده در کل ناوگان امکان‌پذیر باشد. حسگرهای IoT می‌توانند در بستر مدیریت ناوگان با هم ادغام شوند تا داده‌های متناسب را به شکلی سریع‌تر و کارآمدتر مرتب کنند. این مزیت موجب می‌شود تا بتوان تقریبا به‌طور بلادرنگ معیارهای کلیدی را مورد پایش قرار داد. از جمله این معیارها، می‌توان به استفاده از سوخت، وضعیت موتور، محل قرارگیری خودرو، رفتارهای راننده، سابقه نگهداری خودرو و موارد دیگر اشاره کرد.

سازمان‌ها می‌توانند با ادغام IoT با نرم‌افزارهای موجود برای مدیریت ناوگان، فواید زیادی حاصل کنند. در میان این مزایای عمده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود تجزیه و تحلیل داده‌ها برای آگاهی یافتن از روندهای کنونی
  • شناسایی مناطقی که نگرانی و دغدغه بیشتری در مورد آنها وجود دارد
  • ساده‌سازی اتصال میان داده‌های وسیله نقلیه و شبکه جامع داده‌های شرکت
  • دریافت یک تصویر عملیاتی دقیق برای تصمیم‌گیری آگاهانه

مزایای IoT برای مدیریت ناوگان

جفت شدن IoT با فناوری مدیریت ناوگان به ارائه‌دهندگان خدمات و اپراتورهای ناوگان کمک می‌کند تا از تحلیل به‌اصطلاح پیش‌بین استقبال کنند. این کار زمینه لازم را برای دستیابی به مدیریت فعالانه فراهم می‌سازد. همینطور، در تعدادی از مناطق کلیدی عملیاتی، یک مزیت رقابتی در اختیار مدیریت ناوگان قرار می‌دهد. در ادامه به برخی از مزیت‌های عمده تله ماتیک و IoT در مدیریت ناوگان اشاره می‌کنیم.

شما در مقاله “تله ماتیک چیست؟” می‌توانید اطلاعات کاملی از این فناوری بدست آوردید.

ساده‌سازی برقراری تماس یا ارسال پیام برای دریافت خدمات

حسگرهای IoT در لوازم سرویس‌محور مانند کولر خودرو، به‌جای ارسال سیگنال در فواصل منظم، تنها در صورت نیاز برای دریافت سرویس پیام صادر می‌کنند. این نوع نظارت که مبتنی بر شرایط است، تا حد زیادی به کاهش هزینه‌های خدماتی کمک می‌کند. این نظارت در عین حال سبب بهبود دقت در ارائه خدمات به مشتری می‌شود.

تعمیر و نگهداری بهتر

حسگرهای یکپارچه تله ماتیک و IoT داده‌های دیاگ مربوط به سلامت وسایل نقلیه را با سرعت و دقت در اختیار مدیریت ناوگان قرار می‌دهند. بدین‌ترتیب مدیران ناوگان می‌توانند به سرعت تشخیص دهند که آیا وسیله نقلیه دارای مشکل مکانیکی است، یا اینکه آیا موعد سرویس‌های دوره‌ای فرا رسیده است یا خیر. این امر به افزایش طول عمر وسیله نقلیه، کاهش خرابی آن، بهبود ایمنی خودرو و کاهش تعمیرات گران‌قیمت در شرایط اضطراری کمک شایانی می‌کند.

سیستم IoT مدیریت ناوگان

افزایش راندمان سوخت

هزینه سوخت یکی از گزاف‌ترین هزینه‌ها برای هر ناوگان به‌شمار می‌رود. ادغام حسگرهای IoT در فناوری تله ماتیک موجود، باعث می‌شود تا مدیران ناوگان بتوانند به‌طور بلادرنگ از میزان مصرف سوخت و هزینه‌های خودرو آگاه باشند. این امر به آنها کمک می‌کند تا هزینه‌های عملیاتی و همچنین الگوهای نادرست رانندگی مانند بیکار بودن خودرو در عین روشن بودن را ردیابی کنند. بدین‌ترتیب مدیران به‌وضوح می‌بینند که کدام یک از رانندگان باید تحت آموزش قرار بگیرد و رفتارهای رانندگی کارآمد را بیاموزد.

مسیریابی بهتر و ردیابی وسیله نقلیه

دانستن محل وسیله نقلیه در هر لحظه می‌تواند به بهبود کارآیی تا حد زیادی کمک کند. مدیران ناوگان می‌توانند نزدیکترین کامیون را برای تحویل محموله در آخرین لحظه و یا کارهای دیگر ارسال کنند. آنها در عین حال از تاخیر وسیله نقلیه نیز آگاهی پیدا کنند. بدین‌ترتیب آنها خواهند توانست در صورت بروز ترافیک سنگین، مسیر جایگزین به رانندگان پیشنهاد کنند. داده‌های تله ماتیک و IoT باعث می‌شوند تا بتوانید در مدیریت ناوگان، یک دید جامع و بلادرنگ از فعالیت خودروها داشته باشید. این ویژگی می‌تواند منجر به برنامه‌ریزی بهتر، مسیریابی سریع و ایمن و همینطور کاهش هزینه‌ها شود.

بهبود عملکرد راننده

ایمنی اولویت اصلی سرتاسر ناوگان را تشکیل می‌دهد. مدیران ناوگان از امکان آگاهی سریع از سرعت‌های بالا، ترمزهای شدید و شیوه رانندگی نامناسب برخوردار خواهند بود. آنها به‌این ترتیب می‌توانند با آموزش به راننده، مساله رفتارهای رانندگی نامطلوب را حل‌وفصل کنند.

موارد مهم در هنگام ادغام تله ماتیک و IoT در مدیریت ناوگان

برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از مزایای برنامه‌های تله ماتیک و IoT، لازم است سازمان‌ها اطمینان حاصل کنند که از فناوری مناسب در مدیریت ناوگان برخوردار هستند. این نکته بدان معنا است که مدیران ناوگان به یک بستر مدرن برای مدیریت ناوگان نیاز دارند تا امکان اتصال یکپارچه همه وسایل نقلیه با تمام سیستم‌های موجود فراهم شود.

با توجه به توضیحات بالا، بهتر است در پی فناوری مدیریت ناوگان باشید که شامل قابلیت‌های وای‌فای و تلفن همراه است. راهکار مناسب باید برای استفاده بصری نیز مناسب باشد. همچنین لازم است این راهکار یک داشبورد مرکزی زمان واقعی نیز برای شما فراهم کند تا بتوانید تمام داده‌های مربوط به ناوگان را در یک جا داشته باشید.

خرید ردیاب خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

در مورد سیستم مدیریت ناوگان سوالی دارید؟ روی ما حساب کنید!

تماس با یوفایندر