iran flag

ردیاب خودرو و ایموبلایزر چه تفاوت هایی دارند؟

4.7/5 - (49 امتیاز)

سیستم ایموبلایزر (Immobiliser) و ردیاب خودرو (GPS) هر دو سیستم‌هایی هستند که می‌توانند امنیت خودروی شما را افزایش دهند. یکی از دغدغه‌های مهم برای همه بعد از خرید خودرو، تامین امنیت آن است. در این مقاله شما را با ویژگی‌های ردیاب خودرو و ایموبلایزر آشنا می‌کنیم و تفاوت آن‌ها با یکدیگر را برای شما توضیح می‌دهیم. با یوفایندر همراه باشید.

سیستم ایموبلایزر و ویژگی های آن 

سیستم ایموبلایزر یک سیستم امنیتی خودرو است که هدف آن جلوگیری از روشن‌شدن خودرو بدون داشتن سوئیچ کدشده خودرو می‌باشد. در خودروهایی که از این سیستم استفاده می‌کنند سوییچ خودرو دارای کد می‌باشد و این کد در ECU خودرو نیز قرار دارد. هنگامی که شما اقدام به روشن‌کردن خودرو با سوییچ می‌کنید در صورتی که کد سوییچ با کد تعریف شده در ECU یکسان باشد خودرو روشن می‌شود، در غیر اینصورت خودروی شما روشن نخواهد شد. شاید فکر کنید که خودروی شما به این سیستم مجهز هست یا خیر؟ که باید عرض کنیم اگر در ۲۰ سال گذشته خودروی خود را خریده باشید به احتمال خیلی زیاد خودروی شما دارای ایموبلایزر می‌باشد. بیشتر کارخانه‌های خودروسازی در ۲۰ سال اخیر این سیستم را به خودروهای خود اضافه کرده‌اند.

ایموبلایزر چگونه کار می‌کند؟

سوییچ خودروی شما دارای یک تراشه بسیار کوچک می باشد که داخل آن قرار گرفته است. این تراشه حاوی کد برای روشن کردن خودروی شما می باشد و به همین دلیل هم هست که شما فقط با سوئیچ خودتان می توانید ماشینان را روشن کنید و اگر سوئیچ ماشین دیگری دقیقا هم مدل با ماشین خودتان را استفاده کنید، خودروی شما روشن نمی‌‌شود.

ایموبلایزر

تصویری از سوییچ خودرو

آیا ایموبلایزرها به تنهایی برای امنیت خودرو کافی هستند؟

درست است که سیستم ایموبلایزر Immobiliser تا حدی باعث افزایش امنیت خودروها شده است، اما همانطور که تکنولوژی ها هر روز پیشرفت می‌کنند و قابلیت‌های جدیدتری معرفی می شوند، سارقین هم روز به روز روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدیدتری برای دور زدن آن‌ها پیدا می‌کنند، برای مثال در نظر بگیرید که خودروی شما بدون آنکه حتی روشن شود سرقت شود (برای مثال خودرو را توسط بالابر یا جرثقیل سرقت کنند) در چنین شرایطی سیستم ایموبلایزر کاربرد زیادی برای شما ندارد.

ردیاب خودرو چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ردیاب خودرو

تصویری از یک ردیاب خودرو

ردیاب خودرو یک دستگاه کوچک است که می‌تواند به خودروی شما متصل شود و توسط ماهواره‌های GPS موقعیت مکانی خودرو را به شما اعلام دهد. ردیاب خودرو موقعیت خودرو را از ماهواره‌های GPS توسط سیگنال‌ها دریافت می‌کند و توسط اینترنت به سامانه‌های ردیابی ارسال می‌کند. سامانه‌های ردیابی سرویس‌هایی را برای مدیریت ردیاب در اختیار شما قرار می‌دهند. مثلا شما در سامانه ردیابی یوفایندر، به موقعیت کاملا زنده خودروی خود (یوفایندر تنها سامانه ردیابی می‌باشد که موقعیت خودرو را به صورت لحظه‌ای و زنده نمایش می‌دهد)، تاریخچه‌ای از حرکت خودرو در بازه‌های زمانی مختلف، گزارش‌هایی از مسافت طی شده خودرو در بازه‌های زمانی مختلف، نمایش وضعیت ترافیکی روی نقشه، دریافت هشدارهایی توسط پیامک و ایمیل در شرایط خاص مانند باز شدن درب خودرو در ساعات غیر‌عادی مانند نیمه شب‌ها و امکانات دیگر دسترسی دارید.

 

برخی از مزیت‌های ردیاب خودرو:

۱. نمایش موقعیت خودرو به صورت لایو (زنده)

وظیفه اصلی ردیاب خودرو نمایش موقعیت مکانی خودرو است. با استفاده از جی‌پی‌اس خودرو شما می‌توانید موقعیت خودروی خود را به صورت لحظه‌ای و زنده روی نقشه مشاهده کنید. این مورد به شما کمک می‌کند خودروی خود را به صورت زنده ردیابی کنید و به همین دلیل باعث افزایش امنیت خودروی شما می‌شود.

2. نظارت بر رانندگی ناوگان

شما می‌توانید در سامانه‌های ردیابی خودرو، هر تعداد که می‌خواهید خودرو به آن اضافه کنید. فرقی نمی‌کند شما صاحب یک شرکت حمل و نقل یا پدر یک خانواده باشید. با استفاده از این ویژگی می‌توانید کنترل بیشتری روی ناوگان حمل و نقل خود داشته باشید. همچنین در سامانه‌های ردیابی پیشرفته مانند یوفایندر، شما قابلیت‌های خیلی خوبی مانند گزارش‌هایی از مصرف سوخت و یا سلامت خودرو برای مدیریت بهتر ناوگان خود در اختیار دارید. 

3.افزایش امنیت خودرو

سارقان همیشه در کمین هستند! شاید فکر کنید توسط مواردی مثل قفل فرمان و قفل پدال و یا استفاده از دزدگیرها امنیت خودرو را تا حد زیادی افزایش می‌دهید و کار را برای سارقان سخت‌تر می‌کنید، اما اگر سارقان خودروی شما را بدون وارد شدن به آن و توسط جرثقیل سرقت کنند چطور؟ با استفاده از ردیاب خودرو شما می‌توانید موقعیت خودروی خود را در هر شرایطی مشاهده کنید و یا حتی در صورت استفاده از سرویس‌هایی مانند سامانه هوشمند یوفایندر، در صورت حرکت خودرو بدون روشن شدن که مشخص می‌شود این حرکت توسط چرثقیل یا بالابر ایجاد شده است، توسط نرم‌افزار و یا پیامک هشدار دریافت کنید.

4.تاریخچه حرکت خودرو را داشته باشید

بعضی از سامانه‌های پیشرفته ردیابی، گزارشات کاملی از حرکت خودروی شما در بازه‌های زمانی مختلف ارائه می‌کنند. سامانه ردیابی یوفایندر داده‌های حرکت خودروهای شما را به صورت دائمی نگه می‌دارد و در سامانه ردیابی یوفایندر شما دسترسی کاملی به تاریخچه حرکت خودروی خود دارید. شما می‌توانید در یک روز خاص و حتی بازه زمانی خاصی گزارش کاملی از حرکت خودروی خود داشته باشید، گزارش‌هایی مانند:

  • خودروی شما از چه مسیرهایی عبور کرده است
  • خودروی شما در عبور از این مسیرها در هر نقطه چه سرعتی داشته است؟
  • خودرو شما در چه مکان‌هایی توقف کرده است؟
  • خودروی شما چه مسافتی را در بازه زمانی انتخابی طی کرده است؟

کلام آخر

ایموبلایزر و ردیاب خودرو هر دو سیستم‌های امنیتی خودرو هستند. ایموبلایزر امنیت خودرو را توسط روشن‌شدن خودرو فقط با سوییچ خودرو که این سوییچ حاوی یک کد مخصوص همان خودرو می‌باشد افزایش داده و ردیاب خودرو این کار را با نمایش موقعیت خودرو روی نقشه توسط ماهواره‌های جی‌پی‌اس انجام می‌دهد. ایموبلایزر معمولا توسط کارخانه‌های تولید‌کننده خودرو روی ماشین شما نصب می‌شود و نیازی به نصب توسط شما ندارد اما ردیاب خودرو یک قطعه جانبی است که شما باید خودتان آن را تهیه و روی خودروی خود نصب نمایید. همچنین برای استفاده از ردیاب خودرو نیاز به یک سامانه ردیابی دارید که توسط آن بتوانید ردیاب خود را مدیریت کنید.

منابع:

https://www.makeuseof.com//

خرید ردیاب خودرو از یوفایندر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

در مورد سیستم مدیریت ناوگان سوالی دارید؟ روی ما حساب کنید!

تماس با یوفایندر