iran flag

آیا شنود خودرو توسط ردیاب خودرو غیرقانونی می باشد؟

4.7/5 - (52 امتیاز)

شنود یا استراق سمع به معنای گوش دادن پنهانی به صحبت‌های دیگران می‌باشد، که این امر یک جرم است و در صورت اثبات طبق قانون آن فرد مجازات خواهد شد. اما در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا شنود خودرو توسط ردیاب خودرو جرم محسوب می‌شود یا خیر؟ برای روشن شدن این موضوع تا انتهای این مقاله با یوفایندر همراه باشید.

شنود چیست؟

شنود یا استراق سمع به معنای گوش دادن پنهانی به صحبت‌های دیگران می‌باشد. گوش دادن پنهانی به هر نحوی در قانون یک جرم می‌باشد زیرا که فرد می‌تواند از آن صحبت‌ها برای کنترل کردن دیگران استفاده و یا از آنها سوء استفاده کند. برای مثال یک فرد می‌تواند با گوش دادن به صحبت‌های یک شخص، آن مطالب را پیش دیگران آشکار کند و یا با اهدافی مانند اخاذی اقدام به تهدید اشخاص کند.

شنود در قانون چه جرمی دارد؟

طبق قانون، شنیدن پنهانی صحبت‌های دیگران جز در موارد قانونی و داشتن مجوز، جرم است، مخصوصا اگر به آن شخص صدمه‌ای وارد شود، در این مواقع فرد بنا به جرم خود بین یک تا سه سال زندان و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. البته باید به این موضوع توجه داشت که با داشتن حکم از قاضی هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. شنود اگر به دلیل حفظ جان و مال خود استفاده شود و برای سوء استفاده از دیگران نباشد، هیچ مشکلی ندارد و فرد می‌تواند از آن استفاده نماید.

ردیاب خودرو چیست؟

احتمالا پیش آمده باشد که برای ردیابی خودرو، اقدام به نصب یک دستگاه جی‌پی‌اس روی آن نمایید. ردیاب خودرو (یا همان جی‌پی‌اس خودرو) دستگاه کوچکی است که برروی خودرو نصب می‌شود و با استفاده از سیگنال‌های دریافتی از ماهواره‌های GPS می‌تواند از طریق اینترنت موقعیت مکانی خودرو شما را برای سامانه ردیابی ارسال کند و سامانه ردیابی با استفاده از صفحه وب و یا اپلیکیشن موقعیت مکانی خودروی شما را برای شما به نمایش بگذارد. ردیاب‌ها با استفاده از امکاناتی که سامانه‌های ردیابی مربوط به خود دارند، می توانند موقعیت خودرو و مواردی مانند مسافت طی شده، سرعت خودرو در مسیرهای طی شده و تاریخچه سفر را در اختیار شما قرار بدهند.

ردیاب خودرو

تصویری از یک ردیاب خودرو

آیا استفاده از شنود در ردیاب خودرو جرم است؟

براساس قانون اگر ردیاب شنود‌دار برای تامین امنیت جان و مال خود و افراد خانواده باشد جرم محسوب نمی‌شود، یعنی برای حفاظت از خود و اموال خود استفاده شود مشکلی ندارد،  اما اگر صدای شخصی را بدون اطلاع آن شخص ضبط کنید جرم می‌باشد و طبق قانون فرد مجازات می‌شود. 

کلام آخر

استفاده از یک جی‌پی‌اس خودرو برای شنود خودرو اگر به منظور حفظ امنیت خود و افراد خانواده و یا اموال باشد جرم محسوب نمی‌شود و هیچ منع قانونی ندارد. حال باید توجه داشت که استفاده از ردیاب شنود دار شاید در بعضی مواقع به نفع ما است اما باید بدانید که هیچ وقت بدون اطلاع افراد صدای آن‌ها را ضبط نکنید، زیرا طبق قانون جرم اتفاق افتاده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

خرید ردیاب خودرو از یوفایندر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

در مورد سیستم مدیریت ناوگان سوالی دارید؟ روی ما حساب کنید!

تماس با یوفایندر