iran flag

اینترنت اشیا چیست؟

4.8/5 - (66 امتیاز)

اینترنت اشیا (Internet of things) با سرعت به بخش بزرگی از نحوه زندگی، ارتباط و تجارت مردم تبدیل شده است. در سراسر جهان، دستگاه‌های مجهز به اینترنت، دنیای ما را به مکانی روشن‌تر و پیشرفته‌تر برای زندگی تبدیل کرده‌اند. افزایش پذیرش فناوری اینترنت اشیا مزایای زیادی دارد، از توانایی نظارت و مدیریت بر منزل، دفتر کار گرفته تا پخش موسیقی مورد علاقه خود در زیر دوش حمام از یک بلندگوی بلوتوث ضد آب. بنابراین برای درک مفهوم اینترنت اشیا و نقاط عطف اینترنت اشیاء تا پایان این مقاله با یوفایندر همراه باشید.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیاء(IOT) به یکسری اشیاء گفته می‌شود که به اینترنت متصل می‌شوند و می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد. و به زبان ساده هر چیزی که بتواند به اینترنت متصل شود اینترنت اشیاء نام دارد. مثل ترموستات‌ها، اتومبیل‌ها، چراغ‌ها، یخچال‌ها و وسایل دیگر همگی می‌توانند به اینترنت متصل شوند.

تاریخچه اینترنت اشیا

اصطلاح اینترنت اشیاء توسط کوین اشتون در سال 1999 در طول کارش در شرکت Procter&Gamble ابداع شد. کوین اشتون یک مبتکر و متخصص حسگر است که عبارت اینترنت اشیاء را برای توصیف شبکه اتصال اشیاء در دنیای فیزیکی به اینترنت ابداع کرد. اگر چه اشتون اولین باری بود که به اینترنت اشیاء اشاره کرد، ایده دستگاه‌های متصل از دهه 1970 با نام‌های اینترنت جاسازی شده و محاسبات فراگیر مطرح شده بود.

اشتون که در بهینه سازی زنجیره تامین کار می‌کرد، می‌خواست توجه مدیران ارشد را به یک فناوری جدید و هیجان‌انگیز به نام RFID جلب کند. از آنجایی که اینترنت داغ‌ترین موضوع در سال 1999 بود و به دلیل اینکه به نوعی منطقی بود، ارائه خود را اینترنت اشیاء نامید. حتی با وجود اینکه کوین مورد توجه برخی از مدیران P&G قرار گرفت، اما اصطلاح اینترنت اشیا تا 10 سال آینده خیلی مورد توجه قرار نگرفت.

امروزه دستگاه‌های متصل به هم در زندگی روزمره ما رایج و رایج‌تر شده‌اند. غول‌های فناوری جهان مانند اپل، سامسونگ، گوگل، سیسکو و جنرال موتورز تلاش‌های خود را بر تولید حسگرها و دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) متمرکز کرده‌اند. از ترموستات‌های متصل به هم و عینک‌های هوشمند گرفته تا خودروهای خودران از این دستگاه‌ها بودند. اینترنت اشیاء تقریباً در هر صنعتی راه خود را پیدا کرده است، برای مثال در تولید، بهداشت، حمل و نقل، نفت و انرژی، کشاورزی، خرده‌فروشی و بسیاری موارد دیگر. این تغییر چشمگیر ما را متقاعد کرده است که اینترنت اشیاء یک موضوع بسیار مهم است.

اینترنت اشیاء

اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند؟

اینترنت اشیاء یکسری دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت است، مانند پردازنده‌ها، حسگرها و سخت‌افزار ارتباطی که برای جمع‌آوری و ارسال داده استفاده می‌شود. دستگاه‌های اینترنت اشیاء داده‌های حسگری را جمع آوری می‌کنند و با اتصال به اینترنت به اشتراک می‌گذارند تا تجزیه و تحلیل شوند. دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا کار را بیشتر بدون دخالت انسان انجام می‌دهند، اگر چه افراد می‌توانند با دستگاه‌ها تعامل داشته باشند. به عنوان مثال برای راه اندازی، دادن دستورالعمل‌ خاص برای انجام یک کار خاص یا دسترسی به داده‌ها.

چرا اینترنت اشیا مهم است؟

اینترنت اشیاء به مردم کمک می‌کند هوشمندتر زندگی و کار کنند و همچنین کنترل کاملی بر زندگی خود بدست آورند. علاوه بر ارائه دستگاه‌های هوشمند برای خودکار‌سازی خانه‌ها، اینترنت اشیاء برای تجارت ضروری است. اینترنت اشیاء به کسب و کارها نگاهی متفاوت به نحوه‌ی عملکرد سیستم‌هایشان می‌دهد و اقداماتی در مورد مدیریت فرآیند جمع آوری، ذخیره و انتقال منابع یا کالا از نقطه مبدأ به مقصد ارائه می‌دهد. اینترنت اشیاء شرکت‌ها را قادر کرده تا فرآیند تولید کالا را خودکار کنند و هزینه نیروی کار را کاهش دهند. همچنین ضایعات را کاهش می‌دهد و ارائه خدمات را بهبود می‌بخشد، تولید و تحویل کالا را کم‌ هزینه‌تر می‌کند. به این ترتیب، اینترنت اشیاء یکی از مهم‌ترین فناوری‌های زندگی روزمره است و همچنان که کسب ‌و کارهای بیشتری به ویژگی‌های دستگاه‌های متصل برای رقابتی نگه‌داشتن آن‌ها پی می‌برند، به کار خود ادامه می‌دهد.

مزایای اینترنت اشیا

استفاده از اینترنت اشیاء مزیت‌های زیادی برای شرکت‌ها دارد، مزیت هایی مانند:

  • نظارت بر فرآیندهای تجاری
  • صرفه جویی در زمان و هزینه
  • افزایش بهره‌وری کارکنان
  • ادغام و تطبیق مدل‌های کسب و کار
  • اتخاذ تصمیمات تجاری بهتر
  • ایجاد درآمد بیشتر
  • امکان دسترسی به اطلاعات از هر نقطه و در هر زمان
  • بهبود ارتباط بین دستگاه‌های الکترونیکی متصل
  • انتقال بسته‌های داده از طریق شبکه و صرفه‌جویی در زمان و هزینه
  • خودکار کردن وظایف و کمک به بهبود کیفیت خدمات کسب و کار
  • کاهش نیاز به مداخله انسانی

اینترنت اشیاء شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا تمامی روش‌های کسب و کار خود را مورد بازنگری قرار دهند و ابزارهایی را برای بهبود استراتژی تجاری در اختیارشان قرار می‌دهد. به طور کلی، اینترنت اشیاء در تولید، حمل و نقل و سازمان‌های خدماتی، استفاده از حسگرها و سایر صنایع کاربرد دارد. با این حال، موارد استفاده برای سازمان‌های کشاورزی، زیرساخت‌ها و صنایع اتوماسیون خانگی نیز پیدا کرده است که برخی از سازمان‌ها را به سمت تحول دیجیتال می‌برد. اینترنت اشیاء می‌تواند با روش‌هایی برای ساده‌تر کردن کار کشاورزی به نفع آن‌ها باشد. حسگرها می‌توانند داده‌های مربوط به بارندگی، رطوبت، دما و محتوای خاک و همچنین سایر عوامل را جمع‌آوری کنند که به صورت خودکار به تکنیک‌های کشاورزی کمک می‌کند.

حسگرها می‌توانند برای نظارت بر رویدادها یا تغییرات در ساختمان‌های سازه‌ای، پل‌ها و سایر زیرساخت‌ها استفاده شوند. این کار مزایایی مانند صرفه‌جویی در هزینه، صرفه‌جویی در زمان، تغییرات کیفیت زندگی و گردش کار بدون کاغذ را به همراه دارد. اینترنت اشیاء هر صنعتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چالش‌های اینترنت اشیا

از چالش‌های امنیتی گرفته تا انتظارات بالای مشتریان، چهار عامل نگرانی‌های بزرگی برای رشد و توسعه اینترنت اشیاء هستند، که غلبه بر آنها کلید ایجاد بهره‌وری و رفاه پایدار از طریق این فناوری خواهد بود.

امنیت اینترنت اشیا

از هر متخصص امنیتی در مورد بزرگترین دردسرهای قرن بیست و یکم بپرسید، آن‌ها احتمالاً دستگاه‌های اینترنت اشیاء را معرفی خواهند کرد. زیرا از نظر امنیتی، دستگاه‌های اینترنت اشیاء امکان حمله برای نفوذ توسط مجرمان سایبری به یک شبکه امن را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. آن‌ها به سادگی می‌توانند از طریق یکی از آسیب‌پذیری‌های امنیتی، مورد نفوذ قرار گیرند. بسیاری از دستگاه‌های اینترنت اشیاء دارای رمزهای عبور پیش‌فرض بدون تغییر و سایر آسیب‌پذیری‌های امنیتی سطح بالا هستند. بدتر از آن، مجرمان سایبری می‌توانند از طریق اینترنت به مانیتورهای اینترنت اشیاء خانگی دسترسی پیدا کنند.

نبود مقررات در مورد اینترنت اشیاء

یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک نوآوری‌های فناوری این است که مقررات دولتی اغلب زمان زیادی طول می‌کشد تا به وضعیت فعلی فناوری برسد. نبود مقررات قوی اینترنت اشیاء بخش بزرگی از این است که چرا اینترنت اشیاء همچنان یک خطر امنیتی شدید است و این مشکل احتمالا بدتر می‌شود زیر روز به روز دستگاه های اینترنت اشیا در حال بیشتر شدن هستند. وقتی دستگاه‌های پزشکی، ماشین‌ها و اسباب‌بازی‌های کودکان همگی به اینترنت متصل هستند، تصور بسیاری از سناریوهای فاجعه بار در غیاب مقررات دشوار نیست. کنترل کیفیت در اینترنت اشیاء می‌تواند به ویژه از دیدگاه نظارتی دشوار باشد. با توجه به اینکه اکنون تعداد زیادی از دستگاه‌های اینترنت اشیاء از کشورهایی مانند چین که استانداردهای کیفیتی و امنیتی متفاوتی دارند وارد می‌شود، بسیاری از کارشناسان خواستار استانداردهای امنیتی قوی‌تر و جهانی برای فناوری اینترنت اشیا‌ء هستند.

چالش‌های سازگاری

موج‌های جدید فناوری اغلب دارای رقبای زیادی هستند که برای سهم بازار تلاش می‌کنند و اینترنت اشیاء مسلماً از این قاعده مستثنی نیست. این می‌تواند خبر خوبی باشد، زیرا رقابت انتخاب‌های بیشتری را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند، اما همچنین می‌تواند مشکلات ناامید کننده‌ای را ایجاد کند. بلوتوث برای مدت طولانی استاندارد دستگاه‌های اینترنت اشیاء بوده است. در واقع، این نام از یک پادشاه باستانی به نام هارالد بلوتوث گرفته شده است که به دلیل متحد کردن قبایل شناخته شده است. اما وقتی صحبت از اتوماسیون خانگی با استفاده از شبکه می‌شود، چندین رقیب برای به چالش کشیدن پیشنهادات شبکه بلوتوث، از جمله پروتکل‌هایی مانند Zigbee و Z-Wave ظهور کرده‌اند. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا بازار به اندازه‌ای باشد که بتواند یک استاندارد جهانی واحد را برای اینترنت اشیاء خانگی ایجاد کند. تداوم سازگاری برای دستگاه‌های اینترنت اشیاء همچنین به کاربران بستگی دارد که دستگاه‌های خود را به‌روز نگه دارند. هنگامی که دستگاه‌های اینترنت اشیاء با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، نسخه‌های مختلف نرم‌افزار را اجرا می‌کنند، انواع مشکلات عملکرد و آسیب پذیری‌های امنیتی ممکن است ایجاد شود.

انتظارات مشتریان

هنگامی که انتظارات مشتری با واقعیت محصول مطابقت ندارند، نتایج می‌تواند شکست سیستم و از دست دادن بهره‌وری باشد. با چنین رقابت قوی در بازار اینترنت اشیاء، مشتریانی که انتظارات آن‌ها برآورده نشده است، از رفتن به جاهای دیگر تردید نخواهند کرد. کسب‌وکارهایی که به دنبال ورود به این بخش رقابتی و نوآور هستند، باید برای بازاری که هرگز ثابت نمی‌ماند و مشتریانی که همیشه خواهان تجربه‌ای روان‌تر و پیشرفته‌تر هستند، آماده باشند. اینترنت اشیاء بخش هیجان‌انگیزی است که پتانسیل زیادی برای تغییر شیوه زندگی و کار ما دارد.

نمونه ابزار‌های موجود

امروزه نمونه ابزارهای هوشمند بسیار وجود دارد که در ادامه با چند نمونه از آن‌ها آشنا می‌شویم:

ریموت کنترل هوشمند:

نسل جدید ریموت کنترل خانه هوشمند می‌باشد که امکان کنترل هوشمند تمامی دستگاه‌های IR مثل: تلویزیون ، موزیک و DVD پلیر ، ست تاپ باکس ، اسپیلت را به صورت هوشمند با اتصال به شبکه WIFI برای شما فراهم می‌کند.

ریموت کنترل هوشمند

تصویری از ریموت کنترل هوشمند

پریز برق هوشمند:

قابلیت اتصال هوشمند را از طریق شبکه Wi-Fi موجود قابل کنترل می‌سازد. با نصب برنامه بر روی گوشی خود می‌توانید دستگاه‌های خانه را روشن یا خاموش کنید یا زمانبندی تنظیم کنید.

پریز برق هوشمند:

قطعه ای از پریز برق هوشمند

سنسور هوشمند در و پنجره:

دارای 3 سنسور هوشمند، تشخیص حرکت، تشخیص باز و بسته شدن درب و تشخیص لرزش می‌باشد. این دستگاه می‌تواند شما را به صورت خیلی سریع از وضعیت درب و پنجره منزل یا محل مورد نظر آگاه سازد.

سنسور هوشمند در و پنجره

تصویر قطعه ای از سنسور هوشمند در و پنجره

رله سوئیچ هوشمند:

شما می‌توانید وضعیت وسایل خانگی خود را در هر زمان و هر کجایی که هستید چک کنید و تنها با یک کلیک روی گوشی هوشمند یا تبلت، آن‌ها را خاموش و روشن کنید. علاوه بر این می‌توانید تایمرهای شمارش معکوس را تنظیم کنید تا در زمان تعیین شده، وسایل شما خاموش و روشن شوند و بسیاری از نمونه‌های هوشمند دیگر که در بازار موجود است.

رله سوئیچ هوشمند

رله سوئیچ هوشمند مناسب برای وسایل خانگی

کلام آخر

امروزه نقش اینترنت اشیا در زندگی روزمره ما بسیار پررنگ شده است.این دستگاه به مردم کمک می‌کند هوشمندتر زندگی کنند و همچنین کنترل کاملی بر زندگی خود بدست آورند. اینترنت اشیاء به یکسری از اشیاء در حال رشد گفته می‌شود که بتوانند به اینترنت متصل شوند، مانند کلیدهای لمسی هوشمند، ریموت‌های کنترل هوشمند و موارد دیگر که بتوانند به اینترنت وصل شوند هم جزء این محسوب می‌شوند.

منابع

https://www.ibm.com/

https://www.techtarget.com

خرید ردیاب خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

در مورد سیستم مدیریت ناوگان سوالی دارید؟ روی ما حساب کنید!

تماس با یوفایندر